Патриаршее Пасхальное Послание святейшего патриарха Константинопольского Варфоломея
ВАРФОЛОМЕЙ
МИЛОСТЬЮ БОЖИЕЙ
АРХИЕПИСКОП КОНСТАНТИНОПОЛЬСКИЙ – НОВОГО РИМА
И ВСЕЛЕНСКИЙ ПАТРИАРХ
ВСЕЙ ЦЕРКОВНОЙ ПОЛНОТЕ
БЛАГОДАТЬ, МИР И МИЛОСТЬ
ВО СЛАВЕ ВОСКРЕСШЕГО СПАСИТЕЛЯ ХРИСТА
Возлюбленные о Господе чада,
И вновь с радостью и миром я обращаюсь к вам с радостным и полным надежд приветствием «Христос Воскресе»!
Обстоятельства и события современной эпохи, кажется, не оправдывают радости нашего приветствия. Уже случившиеся природные катастрофы, происходящие от землетрясений и от морских гигантских волн, с последующей угрозой возможного взрыва на атомных станциях, как и человеческие жертвы от военных конфликтов и террористических актов, свидетельствуют о том, что наш мир тяжко изувечен и терзаем под гнетом природных и духовных сил зла.
Однако, при всем этом, Воскресение Христово есть истинный факт: он дает верным христианам ― уверенность, и всем людям ― силы преодолеть неблагоприятные последствия природных катастроф и духовной развращенности.
Природа восстает, когда надменный человеческий разум дерзает подчинить непомерные силы, которые Творец заключил в ее стихии, кажущиеся дремлющими и по виду незначительными. Рассматривая с духовной точки зрения неблагоприятные явления в природе, которые в последнее время регулярно и постоянно поражают нашу планету, мы склонны принять мысль, что все сие происходит не независимо от духовного развращения человечества. Для ученых, занимающимися естественными науками, происходящее в природе не связано со знамениями сего развращения: такие как алчность, жадность, ненасытимая страсть к богатству вкупе с равнодушием к нищете многих, вызванной безмерным обогащением малого числа людей. Однако, для духовно взирающих на данную поблему, грех разрушает не только гармонию духовных, но и природных взаимосвязей. Существует некая таинственная связь между нравсвенно-этическим и природным злом, и если мы хотим избавиться от последнего, необходимо отвратиться от первого.
Воскресший Господь наш Иисус Христос, Новый Человек и Бог, дает нам прообраз благотворного воздействия святости на природный мир. Он врачевал телесные и духовные болезни и, проходя, благотворил и исцелял людей; в то же время Он усмирил и бушующее море и преумножил пять хлебов, чтобы насытить пять тысяч мужей, связывая тем самым восстановление природной гармонии с духовной. Если мы желаем оказывать благотворное влияние в настоящих неблагоприятных природных и политических ситуациях, у нас нет иного пути, как только вера в Воскресшего Христа и соблюдение спасительных для человека заповедей Его.
Христос воскрес и совоскресил с Собою совершенную нравственность человека, омрачившего ее, став Первенцем и Положившим начало возрождению мира, людей и природы. Весть о воскресении заключает в себе идею кардинальной по качеству перемены в человеческой жизни и в гармоничности функционирования природы. Чем полнее и глубже переживаем мы Воскресение Христа в глубине нашего сердца, тем благотворнее будет воздействие нашей жизни на все человечество и на природный мир. Ученые естественных наук, возможно, еще не осознали сию взаимосвязь между возрождением человека и восстановлением природы; однако, опыт святых, который да станет и нашим личным опытом, уверяет нас: опытно доказано, что во-истину возрожденный во Христе человек восстанавливает нарушенную грехом гармонию в природных явлениях. Если святой во Христе человек «сдвигает горы» во благо, то лукавый и богопротивный человек «сдвигает землю» и возмущает гигантские волны во зло.
Приблизимся же к святости Воскресшего Христа, дабы Его благодатью умирить природные и духовные волны, которые поражают наш современный мир.
Благодать Воскресшего Господа нашего Иисуса Христа да будет со всеми вами, возлюбленные в Господе чада. Да будет!
Святая Пасха 2011
+ Константинопольский ВАРФОЛОМЕЙ
пламенный молитвенник
ко Христу Воскресшему
о всех вас
Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ
ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ - ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ
ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΧΑΡΙΝ, ΕΙΡΗΝΗΝ ΚΑΙ ΕΛΕΟΣ
ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝΔΟΞΩΣ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ
Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,
Καὶ πάλιν μετὰ χαρᾶς καὶ εἰρήνης ἀπευθύνομεν πρὸς ὑμᾶς τὸν χαρμόσυνον καὶ πλήρη ἐλπίδων χαιρετισμὸν "Χριστός Ἀνέστη"!
Αἱ συγκυρίαι καὶ τὰ γεγονότα τῆς συγχρόνου ἐποχῆς φαίνονται μὴ δικαιολογοῦντα τὸ χαρμόσυνον τοῦ χαιρετισμοῦ μας. Αἱ συντελεσθεῖσαι ἤδη φυσικαὶ καταστροφαὶ ἐκ τῶν σεισμικῶν δονήσεων καὶ τῶν θαλασσίων ὑπερκυμάτων καὶ αἱ ἐπαπειλούμεναι τοιαῦται ἐκ τῆς πιθανολογουμένης ἐκρήξεως τῶν πυρηνικῶν ἐργοστασίων, ἀλλὰ καὶ αἱ ἀνθρωποθυσίαι ἐκ τῶν πολεμικῶν συρράξεων καὶ τῶν τρομοκρατικῶν ἐνεργειῶν, ἐμφανίζουν τὸν κόσμον μας δεινῶς πληγωμένον καὶ σφαδάζοντα ὑπὸ τὴν πίεσιν φυσικῶν καὶ πνευματικῶν κακῶν δυνάμεων.
Ἐν τούτοις, ἡ Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ εἶναι γεγονὸς ἀληθινὸν καὶ παρέχει εἰς τοὺς πιστοὺς χριστιανοὺς τὴν βεβαιότητα καὶ εἰς ὅλους τοὺς ἀνθρώπους τὴν δυνατότητα τῆς ὑπερβάσεως τῶν δυσμενῶν ἐπακολούθων τῶν φυσικῶν καταστροφῶν καὶ τῶν ψυχικῶν ἐκτροπῶν.
Ἡ φύσις ἐπαναστατεῖ ὅταν ἡ ὑπερφίαλος ἀνθρωπίνη διάνοια ἀποπειρᾶται νὰ τιθασεύσῃ τὰς ἀπειρομεγέθεις δυνάμεις τὰς ὁποίας ἔχει ἐμπερικλείσει ὁ Δημιουργὸς εἰς τὰ φαινομενικῶς ἀσήμαντα εἰς ὄγκον καὶ ἀδρανῆ στοιχεῖα της. Θεωροῦντες πνευματικῶς τὰ δυσμενῆ φυσικὰ φαινόμενα, τὰ ὁποῖα πλήττουν τὸν πλανήτην μας ἐπανειλημμένως καὶ διαδοχικῶς κατὰ τοὺς ἐσχάτους τούτους καιρούς, πλησιάζομεν εἰς τὴν ἀποδοχὴν τῆς ἀπόψεως ὅτι ταῦτα δὲν εἶναι ἀνεξάρτητα τῆς πνευματικῆς ἐκτροπῆς τοῦ ἀνθρωπίνου γένους. Τὰ σημεῖα τῆς ἐκτροπῆς, ὅπως ἡ πλεονεξία, ἡ ἀπληστία, ἡ ἀκόρεστος ἐπιθυμία τοῦ πλούτου ἐν συνδυασμῷ πρὸς τὴν ἀδιαφορίαν διὰ τὴν πτωχείαν τῶν πολλῶν τὴν ὁποίαν συνεπιφέρει ὁ ὑπέρμετρος πλουτισμὸς τῶν ὀλίγων, δὲν φαίνονται διὰ τοὺς φυσικοὺς ἐπιστήμονας νὰ ἔχουν σχέσιν πρὸς τὰ φυσικὰ γεγονότα. Ἐν τούτοις, διὰ τὸν πνευματικῶς ἐρευνῶντα τὸ θέμα, ἡ ἁμαρτία διαταράσσει ὄχι μόνον τὴν ἁρμονίαν τῶν πνευματικῶν σχέσεων ἀλλὰ καὶ τῶν φυσικῶν. Ὑπάρχει μυστικὴ σχέσις μεταξὺ τοῦ ἠθικοῦ κακοῦ καὶ τοῦ φυσικοῦ κακοῦ καὶ ἐάν θέλωμεν νὰ ἀπαλλαγῶμεν ἀπὸ τὸ δεύτερον, πρέπει ὁπωσδήποτε νὰ ἀρνηθῶμεν τὸ πρῶτον.
Ὁ Ἀναστὰς Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ὁ νέος ἄνθρωπος καὶ Θεός, ἀποτελεῖ τὸ πρότυπον τῆς εὐεργετικῆς ἐπιρροῆς τοῦ ἁγίου εἰς τὸν φυσικὸν κόσμον. Ἐθεράπευε τὰς φυσικὰς καὶ πνευματικὰς νόσους καὶ διῆλθεν εὐεργετῶν καὶ ἰώμενος τοὺς ἀνθρώπους, ἀλλὰ ταυτοχρόνως ἐγαλήνευσε καὶ τὴν τεταραγμένην θάλασσαν καὶ ἐπολλαπλασίασε τοὺς πέντε ἄρτους εἰς χορτασμὸν πεντάκις χιλίων ἀνδρῶν, συνδυάζων οὕτω τὴν ἀποκατάστασιν τῆς πνευματικῆς καὶ τῆς φυσικῆς ἁρμονίας. Ἐὰν θέλωμεν εἰς τὰς παρούσας δυσμενεῖς φυσικῶς καὶ πολιτικῶς καταστάσεις νὰ ἐπιδράσωμεν εὐμενῶς, δὲν ἔχομεν ἄλλην ὁδὸν ἀπὸ τὴν πίστιν εἰς τὸν Ἀναστάντα Χριστὸν καὶ ἀπὸ τὴν τήρησιν τῶν σωτηριωδῶν διὰ τὸν ἄνθρωπον ἐντολῶν Του.
Ὁ Χριστὸς ἀνέστη καὶ συνανέστησε τὸ τέλειον ἦθος τοῦ ἀμαυρώσαντος αὐτὸ ἀνθρώπου, γενόμενος πρωτότοκος καὶ πρωτοπόρος εἰς τὴν ἀναγέννησιν τοῦ κόσμου, τῶν ἀνθρώπων καὶ τῆς φύσεως. Τὸ μήνυμα τῆς Ἀναστάσεως δὲν εἶναι κενὸν οὐσιαστικῆς ἐπιρροῆς εἰς τὴν ποιότητα τῆς ἀνθρωπίνης ζωῆς καὶ τῆς εὐρύθμου λειτουργίας τῆς φύσεως. Ὅσον πληρέστερον καὶ βαθύτερον θὰ βιώσωμεν τὴν Ἀνάστασιν τοῦ Χριστοῦ εἰς τὰ βάθη τῶν καρδιῶν μας, τόσον εὐεργετικωτέρα θὰ εἶναι ἡ ἐπιρροὴ τῆς ὑπάρξεώς μας εἰς τὴν ὅλην ἀνθρωπότητα καὶ εἰς τὸν φυσικὸν κόσμον. Αἱ φυσικαὶ ἐπιστῆμαι ἴσως δὲν ἔχουν ἀκόμη ἐπισημάνει τὴν σχέσιν αὐτὴν μεταξὺ ἀναγεννήσεως τοῦ ἀνθρώπου καὶ ἀνακαινίσεως τῆς φύσεως, ἀλλὰ ἡ πεῖρα τῶν ἁγίων, ἡ ὁποία εἴθε νὰ εἶναι καὶ ἰδική μας πεῖρα, διαβεβαιοῖ ὅτι εἶναι ἐμπειρικῶς διαπιστωμένον ὅτι ὄντως ὁ ἀναγεννημένος ἐν Χριστῷ ἄνθρωπος ἀποκαθιστᾷ τὴν διατεταραγμένην ἐκ τῆς ἁμαρτίας ἁρμονίαν τῶν φυσικῶν φαινομένων. Ὁ ἅγιος ἐν Χριστῷ μετακινεῖ ὄρη ἐπ’ ἀγαθῷ καὶ ὁ κακὸς καὶ ἀντίθεος ἄνθρωπος μετακινεῖ ἐδάφη καὶ ὑψώνει κύματα ὑπερμεγέθη ἐπὶ κακῷ.
Εἴθε νὰ προσεγγίσωμεν πρὸς τὴν ἁγιότητα τοῦ Ἀναστάντος Χριστοῦ ἵνα διὰ τῆς χάριτος Αὐτοῦ γαληνεύσωμεν τὰ φυσικὰ καὶ ἠθικὰ κύματα τὰ ὁποῖα πλήττουν τὸν σύγχρονον κόσμον μας.
Ἡ χάρις τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ εἴη μετὰ πάντων ὑμῶν, τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά. Γένοιτο.
Ἅγιον Πάσχα 2011
+ Ὁ Κωνσταντινουπόλεως Bαρθολομαῖος
διάπυρος πρὸς Χριστὸν Ἀναστάντα
εὐχέτης πάντων ὑμῶν
+ B A R T H O L O M E W
By the Mercy of God
Archbishop of Constantinople-New Rome and Ecumenical Patriarch
To the Plenitude of the Church Grace, Peace and Mercy
From the Savior Christ Risen in Glory
Beloved children in the Lord,Once again, in a spirit of joy and peace, we address you with the delightful and hopeful greeting: “Christ is Risen!”
The occurrences and events of our time may not seem to justify the exultation of our greeting. The natural destruction caused by seismic tremors and oceanic swells, together with the lurking devastation from possible nuclear explosion, as well as the human sacrifices resulting from military conflict and terrorist action, reveal our world to be in horrible torment and anguish from the pressure of the natural and spiritual forces of evil.
Nevertheless, the Resurrection of Christ is indeed real and grants to faithful Christians the certainty – and to all humanity the possibility – of transcending the adverse consequences of natural calamity and spiritual perversity.
Nature rebels when the arrogant human mind endeavors to tame its boundless forces endowed by the Creator it its seemingly insignificant and inactive elements. In considering from a spiritual perspective the grievous natural phenomena that plague our planet repeatedly and successively in recent times, we appreciate and acknowledge the belief that these are inseparable from the spiritual and ethical deviation of humanity. The signs of this deviation – such as greed, avarice, and an insatiable desire for material wealth, alongside an indifference toward the poverty endured by so many as a result of the imbalanced affluence of the few – may not be clearly related to the natural occurrences in the eyes of scientists. Yet, for someone examining the matter spiritually, sin disturbs the harmony of spiritual and natural relations alike. For, there is a mystical connection between moral and natural evil; if we wish to be liberated from the latter, we must reject the former.
Our Risen Lord Jesus Christ, the new Adam and God, constitutes the model for the beneficial influence of a saint on the natural world. For Christ healed physical and spiritual illness, granting comfort and healing to all people, while at the same time bringing calm and peace to stormy seas, multiplying five loaves of bread to feed the five thousand, thereby combining the reconciliation of spiritual and natural harmony. If we want to exert a positive impact on the current negative natural and political conditions of our world, then we have no other alternative than faith in the Risen Christ and fulfillment of his saving commandments.
Christ has risen and given new life to the perfect ethos of humankind, which had darkened this ethos. Christ became the first-born and pioneer of the regeneration of the world and the whole of creation. The message of the Resurrection is not empty of meaning for the quality of human life and the balanced function of nature. As we completely and profoundly experience the Resurrection of Christ in the depth our heart, our existence shall favorably impact upon all humanity and the natural world. The natural sciences may not yet fully have underlined the relationship between the regeneration of humanity and the renewal of creation, but the experience of the saints – which should be the aim our own experience – confirms the experientially proven fact that, indeed, a person reborn in Christ restores the harmony of the natural world disturbed by sin. In Christ, the saint can move mountains for the good of the world, while the sinful person, who opposes the ways of God, can shake the earth and raise destructive waves.
Let us approach the sanctity of the Risen Christ in order, through His grace, to calm the natural and moral waves that trouble our world today.
May the grace of our Risen Lord Jesus Christ be with you all, beloved children in the Lord. Amen.
Holy Pascha 2011
+ Bartholomew of Constantinople
Fervent supplicant for all
before the Risen Chris