вопросы современного богословия- экуменизм
Николай Сотиропулос, богослов-филолог
Ошибка и величайшая ересь - провозглашение Вселенским Патриархом мнения о том, что другие религии являются "спасительными путями".
ΛΑΘΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΙΣΤΗ ΑΙΡΕΣΙΣ Η ΔΙΑΚΗΡΥΞΙΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΟΤΙ ΚΑΙ ΑΛΛΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑΙ ΕΙΝΑΙ «ΔΡΟΜΟΙ ΣΩΤΗΡΙΑΣ»
Τοῦ κ. Νικολάου Σωτηροπούλου, Θεολόγου-Φιλολόγου
многие люди задаются вопросом: Спасутся ли принадлежащие к другим религиям? Это важный вопрос, или более чем серьезный. Потому что для людей вопрос о спасении является самым важным. Если же человек спасется, то о получил все. Если же он не спасется, то он потеряет все. Спасающийся является самым счастливым человеком. Не спасающийся же человек является самым несчастным.
Апостол Павел пишет о Боге: "Который хочет, чтобы все люди спаслись" (1 Тим. 2, 4). Бог хочет, чтобы все люди смогли бы спастись. Но люди божии желают того, чтобы все их сочеловеки были бы спасены, и даже их самые заядлые враги. Человек божий - это сочувствующий и сопереживающий и не имеет даже такой мысли чтобы хотя бы кто-то из людей , пусть бы он был бы даже самым плохим его врагом, попал бы в вечную муку. Так могут думать только испорченные и развращенные люди, одержимые дьяволом, они хотят, чтобы их ближние были бы наказаны.
На вопрос спасутся ли принадлежащие к другим религиям мы находим положительный ответ. Да, спасутся. спасутся и принадлежащие к иным религиям. Мы об этом не говорим так, что никто не может это оспорить. Об этом говорит богодухновенное Священное Писание. В Священном Писании мы найдем соответствующие слова апостола Павла и слова Самого Христа.
В послании к римлянам апостол Павел пишет: "ибо когда язычники, не имеющие закона, по природе законное делают, то, не имея закона, они сами себе закон: они показывают, что дело закона у них написано в сердцах, о чем свидетельствует совесть их и мысли их, то обвиняющие, то оправдывающие одна другую, - в день, когда по благовествованию моему, Бог будет судить тайные дела человеков через Иисуса Христа" (Рим. 2, 14-16).
Что означают эти апостольские слова?Они означаю то, что и язычники и принадлежащие к другим верованиям , хотя ни и не имеют Моисеева закона (на следовательно и евангельского закона), но не лишены закона, они обладают врожденным, природным законом, законом совести, так что будут судимы в день Суда. И те, которые применяют этот закон те и спасутся. В предыдущем стихе 13 апостола Павел сказал: "но исполнители закона оправданы будут".
В Рим.2, 26-27 апостол пишет: "Итак, если необрезанный соблюдает постановления закона, то его не обрезание не вменится ли ему в обрезание? И необрезанный по природе, исполняющий закон, не осудит ли тебя, преступника закона при Писании и обрезании?"
Поставленный в данном тексте вопрос носит риторический характер и означает: Несомненно, если необрезанный, иноверец соблюдает заповеди естественного закона, закона совести, то его не обрезание будет считаться за обрезание.Иными словами, не иудей, который соблюдает закон совести, он будет считаться за иудея. И не христианин, добавим мы, будет считаться христианином. И спасется не только язычник, который соблюдает естественный закон, но и будет осужден преступник писанного закона для иудеев, и , добавим, преступающий евангельский закон христианин.
Христос сказал иудеям: "Ниневитяне восстанут на суд с родом сим, и осудят его: ибо они покаялись от проповеди Иониной; и вот, здесь больше Ионы. Царица южная восстанет а суд с родом сим, и осудит его: ибо она приходила от пределов земли послушать мудрости Сломоновой..." (Мф. 12, 41-42)
В данном местее Господь приводит два примера иноверцев, которые в дни суда и всеобщего воскресения воскреснут и не только будет спасены, но и осудят неверующий во Христу род иудеев. Один пример - это жители Ниневии, которые показали добрый выбор и принесли покаяние в своих грехах, когда они услышали проповедь пророка Ионы. Они не познали истиной религии Ветхого Завета ни до проповеди Ионы ни после нее. Но поскольку они оказались с добрым расположением и принесли покаяние в своих грехах, тогда то они приняли возможность спасения, а в день Суда они примут вечное спасение.
Возможно ли такое, чтобы Бог временно спасал людей иноверцев с добрым расположение и не дал бы им вечное спасение? Мы еще раз повторим. Он не только спасет иноверцев с добрым расположением, но люди иудеи и христиане со злым расположением будут осуждены. Другой пример, который приводит Христос - это царица из страны Сава. они, несмотря на дальность расстояния, пришла в Иерусалим, чтобы услышать мудрость Соломона. Она принадлежала к другой вере, но она обладала смиренномудрием и духовной жаждой. Поэтому она не только будет спасена, но и своим примером вынесет осуждение иудеям и христианам не имеющих смиренномудрия и зараженных духовым безразличием
Итак, спасутся и иноверцы, которые не имели возможности познать истинную веру. Возникает и новый вопрос: Другие религии с точки зрения спасения иноверцев являются ли спасительными? Экуменисты, приверженцы всеереси и всерелигии Экуменизма, утверждают, что и другие религии имеют спасительное значение. архиэкуменст патриарх Константинопольский Варфоломей проповедует, что и другие религии остаются уважаемыми и являются путями ко спасению. Это ошибка, величайшая ошибка! Это ересь, величайшая ересь! Если же спасают и другие религии, тогда зачем Христос основал христианскую веру? Это безумие в в высшей мере дабы кто-то считал или мыслил, что и другие ложные религии и демоны, которые скрываются под ними, спасают! Те из иноверцев, которые имели доброе расположение и добрую совесть, те спасаются и не по причине принадлежности к их религиям, но по причине доброго их расположения и доброй совести, и прежде всего и главным образом по причине Крестной жертвы Христа Спасителя. Несомненно, теперь не знают, что спаситель их это Христос. Но как только они входят в вечность, тогда то они познают, что их спасителем и Богом является Тот, Который Распялся, и Которого экуменисты распинают вновь.
перевод с греческого И. С. 2012г.
источник:
Ορθόδοξος Τύπος, 6/7/2012
От редакции "Православного Апологета": Поскольку данная статья Никлая Сотиропулоса вызвала большие недоумения у читателей нашего сайт, то мы считаем необходимым высказать нашу позицию. Учение Церкви основывается на Священном Писании и Священном Предании. И поскольку Священное Предание раскрывает Священное Писание, а им является кафолическая вера Церкви, в частности выраженная и в принципе "согласие Отцов" consensus patrum, то мы вправе высказать свое несогласие с некоторыми мнениями автора статьи. Во-первых потому, что спасение совестью и вне Церкви- это учение не было ни кем из авторитетных отцов церкви высказано. Этого учения мы не встречаем в священном писании, поэтому выводы Николая Сотиропулоса являются исключительно выражением своего личного, частного мнения, которое не выражает учение Церкви и Священного Писания. Слова Христа Спасителя о том, что "Кто будет веровать и креститься, спасен будет; а кто не будет веровать, будет осужден" (Мк. 16, 16) имеют непреложный характер, это слова Самой абсолютной Истины и они не могут быть подвержены человеческой ревизии. Бл. Феофилакт Болгарский в толковании этих слов Христа дает важное замечание: "Ибо кто уверовал, но не крестился, а остается пока оглашенным, тот еще не будет спасен". (Толкование на святое Евангелие от Марка. М. 2007, Сибирская благозвонница. 2007, с. 170). закон совести, о котором упоминает апостола Павел, это закон по которому будет судиться всякий нехристианин. Но обличения его в жизни свидетельствуют о необходимости Голгофской искупительной жертвы, приобщение к которой совершается только в таинстве Крещения. Только в таинстве Крещения, совершенном в Православной Церкви человек приобщается к смерти и воскресению Христа Спасителя. Вне Крещения любой остается общником "ветхого Адама", "чадом гнева Божия по естеству" (Ефес. 4), носителем закона смерти. Универсальность христианства основывается именно на его спасительности. Вне Церкви, а значит и вне Христа не существует никакого спасения и оправдания. На этом основывается вся проповедь и миссия Церкви, как проповедь спасения.
греч. язык.
ΠΟΛΛΟΙ ἐρωτοῦν· Θὰ σωθοῦν ἀλλόθρησκοι; Σπουδαῖο τὸ ἐρώτημα, ἢ μᾶλλον σπουδαιότατο. Διότι γιὰ τοὺς ἀνθρώπους τὸ σημαντικώτερο θέμα εἶνε τὸ θέμα τῆς σωτηρίας. ᾿Εὰν σωθῇ ὁ ἄνθρωπος, κέρδισε τὸ πᾶν. ᾿Εὰν δὲν σωθῇ, ἔχασε τὸ πᾶν. ῾Ο σωζόμενος εἶνε εὐτυχέστατος. ῾Ο μὴ σωζόμενος εἶνε δυστυχέστατος..
῾Ο ἀπόστολος Παῦλος γράφει γιὰ τὸΘεό· ≪Πάντας ἀνθρώπους θέλει σωθῆναι≫ (Α´ Τιμ. β´ 4). ῾Ο Θεὸς θέλει ὅλοι οἱ ἄνθρωποι νὰ σωθοῦν. ᾿Αλλὰ καὶ οἱ ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ θέλουν ὅλοι οἱ συνάνθρωποι νὰ σωθοῦν, ἀκόμη καὶ οἱ χειρότεροι ἐχθροί τους. ῾Ο ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ εἶνε εὐαίσθητος καὶ δὲν ὑποφέρει οὔτε τὴ σκέψι, ὅτι ἕνας συνάνθρωπός του, ἔστω καὶ ἂν εἶνε ὁ μεγαλύτερος ἐχθρός του, θὰ κολάζεται αἰωνίως. Μόνο διεστραμμένοι ἄνθρωποι, διαβολάνθρωποι, θέλουν νὰ βασανίζωνται συνάνθρωποι.
Στὸ ἐρώτημα, ἂν θὰ σωθοῦν καὶ ἀλλόθρησκοι, ἡ ἀπάντησι εἶνε θετική. Θὰ σωθοῦν, ναί, θὰ σωθοῦν καὶ ἀλλόθρησκοι! Δὲν τὸ λέγουμε ἐμεῖς,ὥστε νὰ δύναται κανεὶς νὰ τὸ ἀμφισβητήσῃ. Τὸ λέγει ἡ θεόπνευστη Γραφή. ᾿Απὸ τὴ Γραφὴ θ᾿ ἀναφέρωμε λόγους τοῦ ἀποστόλου Παύλου, καὶ λόγους τοῦ ἰδίου τοῦ Χριστοῦ. Στὸ ῾Ρωμ. β´ 14-16 ὁ ἀπόστολος γράφει· ≪῞Οταν ἔθνη τὰ μὴ νόμον ἔχοντα φύσει τὰ τοῦ νόμου ποιῇ, οὗτοι νόμον μὴ ἔχοντες ἑαυτοῖς εἰσι νόμος, οἵτινες ἐνδείκνυνται τὸ ἔργον τοῦ νόμου γραπτὸν ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν, συμμαρτυρούσης αὐτῶν τῆς συνειδήσεως καὶ μεταξὺ ἀλλήλων τῶν λογισμῶν κατηγορούντων ἢ καὶ ἀπολογουμένων ἐν ἡμέρᾳ ὅτε κρινεῖ ὁΘεὸς τὰ κρυπτὰ τῶν ἀνθρώπων κατὰ τὸ εὐαγγέλιόν μου διὰ ʼΙησοῦ Χριστοῦ≫.Μεταφράζουμε τὸ χωρίο· ῞Οταν ἐθνικοί, ποὺ δὲν ἔχουν νόμο, κάνουν ἐκ φύσεως τὰ τοῦ νόμου, αὐτοί, ἂν καὶ δὲν ἔχουν νόμο, εἶνε οἱ ἴδιοι νόμος γιὰ τοὺς ἑαυτούς τους. Αὐτοὶ δείχνουν ὅτι τὸ ἔργο τοῦ νόμου εἶνε γραμμένο στὶς ψυχές τους, ἀφοῦ ἡ συνείδησί τους δίνει ἔντονη μαρτυρία (γιὰ τὸ καλὸ καὶ τὸ κακό), καὶ οἱ διάνοιές τους στέκονται μεταξύ αὐτῶν κατήγοροι ἢ καὶ συνήγοροι στὶς μεταξύ τους σχέσεις γιὰ τὴν ἡμέρα, ποὺ ὁ Θεός, συμφώνως μὲ τὸ εὐαγγέλιό μου, θὰ κρίνῃ τὶς κρυφὲς σκέψεις καὶ πράξεις τῶν ἀνθρώπων διὰ τοῦ ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ.
Τί σημαίνουν τὰ ἀποστολικὰ αὐτὰ λόγια; Σημαίνουν ὅτι καὶ οἱ ἐθνικοί, οἱ ἀλλόθρησκοι, ἐνῷ δὲν ἔχουν τὸ μωσαϊκὸ νόμο (οὔτε ἔπειτα τὸν εὐαγγελικὸ νόμο), ὅμως δὲν στεροῦνται νόμου, ἔχουν τὸν ἔμφυτο ἠθικὸ νόμο, τὸ νόμο τῆς συνειδήσεως, γιὰ νὰ κριθοῦν τὴν ἡμέρα τῆς Κρίσεως, καὶ ὅσοι ἐφαρμόζουν αὐτὸ τὸ νόμο θὰ σωθοῦν. Προηγουμένως, στὸ στίχ. 13, ὁ ἀπόστολος εἶπε· ≪Οἱ ποιηταὶ τοῦ νόμου δικαιωθήσονται≫.
Στὸ ῾Ρωμ. β´ 26-27 ὁ ἀπόστολος γράφει· ≪᾿Εὰν ἡ ἀκροβυστία τὰ δικαιώματα τοῦ νόμου φυλάσσῃ, οὐχὶ ἡ ἀκροβυστία αὐτοῦ εἰς περιτομὴν λογισθήσεται; Καὶ κρινεῖ ἡ ἐκ φύσεως ἀκροβυστία, τὸν νόμον τελοῦσα, σὲ τὸν διὰ γράμματος καὶ περιτομῆς παραβάτην νόμου≫. Μεταφράζουμε· ᾿Εὰν ὁ ἀπερίτμητος τηρῇ τὶς ἐντολὲς τοῦ νόμου, ἡ ἀπεριτμησία του δὲν θὰ θεωρηθῇὡς περιτομή; Καὶ ὁ ἐκ φύσεως ἀπερίτμητος, ποὺ ἐκτελεῖ τὸ νόμο, θὰ καταδικάσῃ ἐσένα, ποὺ ἔχεις τὸ γραπτὸ νόμο καὶ τὴν περιτομή, ἀλλ᾿ εἶσαι παραβάτης τοῦ νόμου.
Τὸ ἐρώτημα στὴν περικοπὴ εἶνε ρητορικὸ καὶ σημαίνει· ᾿Ασφαλῶς, ἐὰν ὁ ἀπερίτμητος, ὁ ἀλλόθρησκος, τηρῇ τὶς ἐντολὲς τοῦ ἐμφύτου νόμου, τῆς συνειδήσεως, ἡ ἀπεριτμησία του θὰ θεωρηθῇὡς περιτομή. Μὲ ἄλλες λέξεις, ὁ μὴ ᾿Ιουδαῖος, ποὺ ἐκτελεῖ τὸ νόμο τῆς συνειδήσε- ως, θὰ θεωρηθῇ ὡς ᾿Ιουδαῖος. Καὶ ὁ μὴ χριστιανός, νὰ προσθέσωμε ἐμεῖς, θὰ θεωρηθῇ ὡς χριστιανός. Καὶ ὄχι μόνο θὰ σωθῇ ὁ ἐθνικός, ποὺ τηρεῖ τὸ φυσικὸ νόμο, ἀλλὰ καὶ θὰ καταδικάσῃ τὸν παραβάτη τοῦ γραπτοῦ νόμου ᾿Ιουδαῖο, καὶ τὸν παραβάτη, προσθέτουμε, τοῦ εὐαγγελικοῦ νόμου χριστιανό.
῾Ο Χριστὸς εἶπε στοὺς ᾿Ιουδαίους· ≪῎Ανδρες Νινευῖται ἀναστήσονται ἐν τῇ Κρίσει μετὰ τῆς γενεᾶς ταύτης καὶ κατακρινοῦσιν αὐτήν, ὅτι μετενόησαν εἰς τὸ κήρυγμα ᾿Ιωνᾶ, καὶ ἰδοὺ πλεῖον ᾿Ιωνᾶ ὧδε. Βασίλισσα νότου ἐγερθήσεται ἐν τῇ Κρίσει μετὰ τῆς γενεᾶς ταύτης καὶ κατακρινεῖ αὐτήν, ὅτι ἦλθεν ἐκ τῶν περάτων τῆς γῆς ἀκοῦσαι τὴν σοφίαν Σολομῶντος, καὶ ἰδοὺ πλεῖον Σολομῶντος ὧδε≫ (Ματθ. ιβ´ 41-42. ᾿Ιδὲ καὶ Λουκ. ια´ 30, 32). Μεταφράζουμε· « ῎Ανθρωποι τῆς Νινευῒ θ᾿ ἀναστηθοῦν κατὰ τὴν Κρίσι μαζὶ μ᾿ αὐτὴ
τὴ γενεὰ καὶ θὰ τὴν καταδικάσουν, διότι μετανόησαν ἐξ αἰτίας τοῦ κηρύγματος τοῦ ᾿Ιωνᾶ, καὶ ἰδοὺ ἐδῶ εἶνε ἀνώτερο ἀπὸ τὸν ᾿Ιωνᾶ. Βασίλισσα τοῦ νότου θ᾿ ἀναστηθῇ κατὰ τὴν Κρίσι μαζὶ μ᾿ αὐτὴ τὴ γενεὰ καὶ θὰ τὴν καταδικάσῃ, διότι ἦλθε ἀπὸ τὰ πέρατα τῆς γῆς γιὰ ν᾿ ἀκούσῃ τὴ σοφία τοῦ Σολομῶντος, καὶ ἰδοὺ ἐδῶ εἶνε ἀνώτερο ἀπὸ τὸ Σολομῶντα».
᾿Εδῶ ὁ Κύριος ἀναφέρει δύο παραδείγματα ἀλλοθρήσκων, οἱ ὁποῖοι κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς Κρίσεως καὶ τῆς κοινῆς ἀναστάσεως θ᾿ ἀναστηθοῦν καὶ ὄχι μόνο θὰ σωθοῦν, ἀλλὰ καὶ θὰ καταδικάσουν τὴν ἄπιστη στὸ Χριστὸ γενεὰ τῶν ᾿Ιουδαίων. Τὸ ἕνα παράδειγμα εἶνε οἱ κάτοικοι τῆς Νινευΐ, οἱ ὁποῖοι ἔδειξαν καλὴ προαίρεσι καὶ μετανόησαν γιὰ τὶς ἁμαρτίες τους, ὅταν ἄκουσαν τὸ κήρυγμα τοῦ προφήτου ᾿Ιωνᾶ. Τὴν ἀληθινὴ Θρησκεία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης οὔτε πρὸ τοῦ κηρύγματος οὔτε μετὰ τὸ κήρυγμα τοῦ ᾿Ιωνᾶ γνώρισαν. ᾿Αλλ᾿ ἐπειδὴ ἦταν καλοπροαίρετοι καὶ μετανόησαν γιὰ τὶς ἁμαρτίες τους, τότε μὲν ἔλαβαν πρόσκαιρη σωτηρία, κατὰ τὴν ἡμέρα δὲ τῆς Κρίσεως θὰ λάβουν αἰώνια σωτηρία. Εἶνε δυνατὸ νὰ σώζῃ ὁ Θεὸς προσκαίρως τοὺς καλοπροαιρέτους ἀλλοθρήσκους καὶ νὰ μὴ τοὺς σώζῃ αἰωνίως; ᾿Επαναλαμβάνουμε· ῎Οχι μόνο θὰ σωθοῦν οἱ καλοπροαίρετοι ἀλλόθρησκοι, ἀλλὰ καὶ θὰ καταδικάσουν κακοπροαιρέτους ᾿Ιουδαίους καὶ χριστιανούς. Τὸ ἄλλο παράδειγμα, ποὺ ἀναφέρει ὁ Χριστός, εἶνε ἡ βασίλισσα τῆς χώρας Σαβά. Αὐτή, ἀπὸ πολλὴ μακρινὴ ἀπόστασι, ἦλθε στὴν ῾Ιερουσαλήμ, γιὰ ν᾿ ἀκούσῃ τὴ σοφία τοῦ Σολομῶντος. ῏Ηταν ἀλλόθρησκη, ἀλλ᾿ εἶχε ταπεινοφροσύνη καὶ πνευματικὸ πόθο. Γι᾿ αὐτό, ὄχι μόνο θὰ σωθῇ, ἀλλὰ μὲ τὸ παράδειγμά της καὶ θὰ καταδικάσῃ ᾿Ιουδαίους καὶ χριστιανοὺς χωρὶς ταπεινοφροσύνη καὶ πνευματικὸ ἐνδιαφέρον.
Θὰ σωθοῦν λοιπὸν καὶ ἀλλόθρησκοι, οἱ ὁποῖοι δὲν εἶχαν τὴν εὐκαιρία νὰ γνωρίσουν τὴν ἀληθινὴ Θρησκεία. Τίθεται δὲ νέο ἐρώτημα· Οἱ ἄλλες Θρησκεῖες θὰ ληφθοῦν ὑπ᾿ ὄψιν γιὰ τὴ σωτηρία τῶν ἀλλοθρήσκων; Οἱ Οἰκουμενισταί, ὀπαδοὶ τῆς παναιρέσεως καὶ πανθρησκείας τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, ἰσχυρίζονται ὅτι καὶ οἱ ἄλλες Θρησκεῖες ἔχουν σωτηριώδη σημασία. ῾Ο ἀρχιοικουμενιστὴς Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαῖος κηρύττει ὅτι καὶ οἱ ἄλλες Θρησκεῖες εἶνε σεβαστὲς καὶ σεβάσμιες καὶ δρόμοι σωτηρίας. Λάθος τοῦτο, μέγιστο λάθος. Αἵρεσι τοῦτο, μεγίστη αἵρεσι. ῍Αν ἔσωζαν οἱ ἄλλες Θρησκεῖες, γιατί ὁ Χριστὸς θὰ ἵδρυε τὴ Χριστιανικὴ Θρησκεία; Εἶνε ἀνοησία στὴ νυοστὴ δύναμι τὸ να φρονῇ κανείς ὅτι καὶ οἱ ψεύτικες Θρησκεῖες καὶ οἱ δαίμονες, οἱ ὁποῖοι κρύπτονται πίσω ἀπ᾿ αὐτές, σώζουν! ῞Οσοι ἀπὸ τοὺς ἀλλοθρήσκους εἶνε καλοπροαίρετοι καὶ εὐσυνείδητοι, αὐτοὶ σώζονται ὄχι ἐξ αἰτίας τῶν Θρησκειῶν των, ἀλλὰ λόγῳ τῆς καλῆς προαιρέσεως καὶ εὐσυνειδησίας των, προπάντων δὲ καὶ κυρίως λόγῳ τῆς σταυρικῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ. Τώρα βεβαίως δὲν γνωρίζουν, ὅτι σωτήρ των εἶνε ὁ Χριστός. ᾿Αλλὰ μόλις ἀπέρχονται στὴν αἰωνιότητα, τότε γνωρίζουν, ὅτι σωτήρ των καὶ Θεὸς εἶνε ᾿Εκεῖνος, ὁ ᾿Εσταυρωμένος, – τὸν ὁποῖον οἱ Οἰκουμενισταὶ ἀνασταυρώνουν…
πηγή: Ορθόδοξος Τύπος, 6/7/2012