Русская Православная Церковь

ПРАВОСЛАВНЫЙ АПОЛОГЕТ
Богословский комментарий на некоторые современные
непростые вопросы вероучения.

«Никогда, о человек, то, что относится к Церкви,
не исправляется через компромиссы:
нет ничего среднего между истиной и ложью.»

Свт. Марк Эфесский


Интернет-содружество преподавателей и студентов православных духовных учебных заведений, монашествующих и мирян, ищущих чистоты православной веры.


Карта сайта

Разделы сайта

Православный журнал «Благодатный Огонь»
Церковная-жизнь.рф

Важные события и документы

σοβαρά γεγονότα και κείμενα

important facts anr documents


«Собрание православных клириков и монахов» в связи с посещением Вселенского патриарха Святой Горы Афон и произнесенных им там речи

Η «Σύναξη Ορθοδόξων Κληρικών και Μοναχών» για την επίσκεψη και τους λόγους του Οικουμενικού Πατριάρχη στο Άγιον Όρος

Собрание православных клириков и мирян
ГНЕВ ВСЕЛЕНСКОГО ПАТРИАРХА ВЫСКАЗАННЫЙ ИМ В ВЕЛИКОЙ ЛАВРЕ ГОВОРИТ О МНОГОМ
После того, как богословские диалоги потерпели неудачу, Соединение «Церквей» продавливается снизу, со стороны паствы, в котором наблюдается духовное неведение.

Слова Вселенского Патриарха о послушании и справедливости «Исповедания веры».


Русск. язык

ρωσσικά


17 октября был проведено собрание-синаксис православных священнослужителей и монахов. Предметом его внимания был визит вселенского патриарха на святую Гору и его речь в священной обители Великая Лавра. Собрание пришло к следующему заключению:
"Еще
одним из несомненных знаком причинения большого вреда, который принесли Православной Церкви взгляды православных Предстоятелей из-за ереси Экуменизма является ответная приветственная речь Вселенского патриарха г-на Варфоломея в священной обители Великая Лавра в субботу 8 октября, и в тоже время она является еще одним полным оправданием справедливости документа «Исповедание веры против Экуменизма», для которого также нашлось место для рассуждений в патриашей речи...

текст речи страдает как неспособностью произнести ясно и членораздельно церковное слово в отношении «Исповедания веры против Экуменизма», так и незнанием, или сокрытием причины богословского противостояния между экуменистами и так называемыми «зилотами», и конечно же не являются некими диалогами вне Церкви, но принятием на уровне документов еретических экклесиологических и иных, главным образом догматических, положений Фанаром и другими юрисдикциями, а на самом же деле de facto поэтапное соединения с еретиками, с помощью общения с ними в богослужении и иными способами психологической подготовки православной полноты.
Правомыслящих
монахов Великой Лавры Вселенский патриарх между прочим и в СМИ уподобил старому братству монастырь Эфсигмен предъявил им обвинение и преподал им наставления о необходимости некоего слепого, неразумного послушания, не потому что они мол прекратили его поминать (как это сделало старое братство священной обители Эфсигмен), или потому что они его раздражали мыслями об собственности монастырей и зданий, но просто лишь потому, что они подписали и защищали «Исповедание против Экуменизма», которое единственно в правильном ключе ставит вопрос об отношении к еретикам инославным и иноверным. В сожалению Вселенская Патриархия никогда н старалась, ни тем более теперь, что-либо противопоставить на церковном уровне документу «Исповедание против Экуменизма», очевидно потому, что тогда ей пришлось бы осознать, что она официально была бы вынуждена перейти на сторону «метапатристического» богословия и экклесиологии, которые, как бы то ни было, не являются тем, что «однажды передано святым» (Иуд. 3), не являются православными, но тем, что «не благовествовали» Апостолы (Гал. 1, 8).

Патриарх г-н Варфоломей использовал некую компиляцию из цитат Священного Писания и Святых Отцов в отношении послушания предстоятелям и бесконечно длящегося диалога с инославными. Но факт заключается в том, что он их преподнес в качестве персонального противостояния и непослушания прп. Иоанну Лествичнику, апостолу Павлу, который заповедует «после первого и второго увещания удаляться» (Тит. 3, 10) от еретиков, тем самым он показывает, что все эти цитаты истолкованы вне контекста и вопреки «разуму» православной экклесиологии. Обстоятельный комментарий патриаршего слова, который будет составлен в последующие дни докажет сказанное выше. Сам же прп. Афанасий Афонский, ктитор Великой лавры, наставления которого использовал в своей речи г-н Варфоломей, наставлял монахов, чтобы они сознательно уклонялись от всяких элементов «иноверия и инославия». Мы согласны со Вселенским патриархом, утверждающим, что «содержащим Истину Православной Церкви не следует опасаться какого-либо отпадения или искажения нашей святой веры», согласно словам Священного Писания (Мф. 16, 18). Однако этого не произошло с теми архиереями, клириками и мирянами, которые исказили веру, а общим церковным сознанием были позорно причтены к ересиархам и еретикам.
Поэтому, поскольку послушание монахов является разумным и богоантропоцентричным, а не как гуру, то тем самым оно требует распознавать в епископе и старце-геронде минимум уподобление Христу, а Святыми воспрещается послушание предстоятелям, искажают догматы и священные каноны. Только один лишь предательский документ, принятый в Порто-Аллегро, в котором признали вполне достаточным протестантскую экклесиологию, и которое с фотографической точностью определяется теми же антиеретическими книгами нашей Церкви как зловерие, вполне доказывает, что , вопреки тому, что говорит патриарх, проблема состоит не в проведении диалогов, а в том, в чем торжественно соглашаются и что подписывается для успокоения и погибели инославных и в качестве препятствия и помехи для православных.

Становится вполне ясным то, что после неудачи «корифеев диалога» прийти к богословскому согласию, ими проталкивается соединение церквей снизу, со стороны паствы, в которой наблюдается догматическое невежество. Поэтому «Исповедание веры» предотвращает такое развитие ситуации, вызывает у г-на Варфоломея целую бурю. Оно является разъяснительным узлом, который объясняет патриаршую злобу против верующих традиционалистов, в то время как патриарх приезжает на Афон, его принимают для совершения пустыннического славословия и Евхаристии.
Об этом узелке, замке было сказано в речи патриарха в Ланкаде спустя несколько дней, в которой он вновь коснулся «организаторов зилотов по незнанию», которые подписывают «исповедания веры». Во всяком случае по иронии судьбы и обстоятельств для визита патриарха и его речи, Великая лавра является тем местом, где божественный суд в пример другим наказал тех, которые при патриархе-отступнике Иоанне Векке предпочли послушание впавшим в ошибку предстоятелям послушанию «Христу, пребывающему во веки веков» в Его Теле Церкви и в неизменных Его догматах.


Для Синаксиса-собрания Православных клириков и монахов


17 октября 2011г.

Архимандрит Афанасий Афанасиу, проигумен священной обители Большие Метеоры,

Архимандрит Саранти Саранту, настоятель храма Успения Богоматери, Амаруси, Аттики,

Архимандрит Григорий Хаджиниколау, игумен священной обители Св. Троицы, Ано Газея, Волос,

Иеромонах Евстратий, геронда, священная обитель Великая Лавра, Святая гора Афон,

Протопресвитер Георгий Металлинос, почетный профессор Богословского факультета Афинского университета,

Протопресвитер Феодор Зисис, почетный профессор Богословского факультета Фессалоникского университета.


Источник: Ορθόδοξος Τύπος, 21/10/2011

© перевод «Православного Апологета» 2011г.




Греч. язык.

Ελληνικά


Σύναξις Ὀρθοδόξων Κληρικῶν καί Λαϊκῶν

Η ΟΡΓΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜ. ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΕΙΣ ΤΗΝ ΜΕΓΙΣΤΗΝ ΛΑΥΡΑΝ ΤΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΛΕΓΕΙ ΠΟΛΛΑ

Μετά τήν ἀποτυχίαν τῶν θεολογικῶν Διαλόγων προωθεῖται ἡ Ἕνωσις τῶν «Ἐκκλησιῶν» ἐκ τῶν κάτω, ἐκ τοῦ ποιμνίου, τό ὁποῖον διατηρεῖται εἰς πνευματικήν ἄγνοιαν.

Οἱ λόγοι τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου περί ὑπακοῆς καί ἡ δικαίωσις τῆς «Ὁμολογίας Πίστεως»





Τήν 17ην Ὀκτωβρίου ἐπραγματοποιήθη σύναξις Ὀρθοδόξων κληρικῶν καί μοναχῶν. Αὐτή ἠσχολήθη μέ τήν ἐπίσκεψιν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου εἰς τό Ἅγιον Ὄρος καί τήν ὁμιλίαν του εἰς τήν Ἱεράν Μονήν Μεγίστης Λαύρας. Ἡ Σύναξις διεπίστωσε τά ἀκόλουθα:

«῞Ενα ἀκόμη ἀδιάψευστο τεκμήριο τῆς μεγάλης ζημίας πού ἔχει ὑποστῇ θεολογική σκέψη τῶν ὀρθοδόξων Προκαθημένων ἀπό τήν αἵρεση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ ἀπετέλεσε πρός τόν ῾Ηγούμενον Πρόδρομον ἀντιφώνηση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου στήν ῾Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας τό Σάββατο 8 ᾿Οκτωβρίου· ταυτοχρόνως ἀποτελεῖ καί πλήρη δικαίωση γιά μιά ἀκόμη φορά τῆς῾Ομολογίας Πίστεως κατά τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, ὁποία εὑρέθη ἀφανῶς στό στόχαστρο τῆς πατριαρχικῆς ὁμιλίας...


Τό κείμενο τῆς ὁμιλίας πάσχει καί πάλι τόσο ἀπό τήν ἀδυναμία νά ἀρθρώσει στερεό ἐκκλησιολογικό λόγο ἔναντι τῆς “῾Ομολογίας Πίστεως κατά τοῦ Οἰκουμενισμοῦ”, ὅσο καί ἀπό τό ὅτι ἀγνοεῖ ἤ ἀποκρύπτει τήν αἰτία τῆς θεολογικῆς ἀντιπαραθέσεως μεταξύ οἰκουμενιστῶν καί τῶν καλουμένων “ζηλωτῶν”· ἡ ὁποία βεβαίως δέν εἶναι οἱ διάλογοι μέ τούς ἐκτός ᾿Εκκλησίας, ἀλλά ἡ ἔγγραφος ἀποδοχή αἱρετικῶν ἐκκλησιολογικῶν καί ἄλλων γενικωτέρων δογματικῶν θέσεων ὑπό τοῦ Φαναρίου καί ἄλλων δικαιοδοσιῶν, καί ἡ de facto σταδιακή ἕνωση με τούς αἱρετικούς, μέσῳ τῆς λατρευτικῆς κοινωνίας μέ αὐτούς καί τῆς λοιπῆς ψυχολογικῆς προετοιμασίας τοῦ ὀρθοδόξου πληρώματος.

Οἱ τῆς Μεγίστης Λαύρας ὀρθοφρονοῦντες Μοναχοί, τούς ὁποίους ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης, μετ’ ἐκεῖνον δέ καί τά ΜΜΕ, ἀδίκως προσομοίωσαν πρός τήν παλαιά ἀδελφότητα τῆς ᾿Εσφιγμένου, ὑπέστησαν τό κατηγορητήριο καί τή σειρά τῶν νουθεσιῶν ὑπέρ μιᾶς τυφλῆς ἄλογης ὑπακοῆς, ὄχι διότι διέκοψαν τό μνημόσυνον (ὅπως ἡ παλαιά ῾Ι. Μ. ᾿Εσφιγμένου) ἤ διότι συνεπλάκησαν περί τήν κυριότητα Μονῶν καί κτιρίων, ἀλλ’ ἐπειδή ἁπλῶς προσυπέγραψαν καί ὑπερασπίσθηκαν τήν “῾Ομολογία κατά τοῦ Οἰκουμενισμοῦ”, ἡ ὁποία καί μόνη θέτει ὀρθῶς τό ζήτημα τῶν σχέσεων μέ τούς αἱρετικούς ἑτεροδόξους καί ἑτεροθρήσκους. Δυστυχῶς, τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον ποτέ δέν προσεπάθησε -οὔτε καί τώρα- νά ἀντιπαρατεθεῖ ἐκκλησιολογικῶς πρός τό κείμενο τῆς “῾Ομολογίας κατά τοῦ Οἰκουμενισμοῦ”· προφανῶς, διότι τότε θά ἔπρεπε νά συνειδητοποιήσει ὅτι ἀπαιτεῖται ἐπισήμως νά μεταπηδήσει στήν πλευρά τῆς “μεταπατερικῆς” θεολογίας καί ἐκκλησιολογίας πού ὁπωσδήποτε –καθ’ ὅτι δέν εἶναι ἡ “ἅπαξ παραδοθεῖσα τοῖς ῾Αγί οις πίστις” (᾿Ιούδα 3) - δέν εἶναι ὀρθόδοξη, ἀλλά “παρ΄ ὅ” οἱ ᾿Απόστολοι “εὐηγγελίσαντο ἡμῖν” (Γαλ. 1, 8).

῾Ο πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος χρησιμοποίησε μιά συρραφή χωρίων ἁγιογραφικῶν καί πατερικῶν ὑπέρ τῆς ὑπακοῆς πρός τούς Προεστῶτας καί τοῦ ἀτέρμονος διαλόγου μέ τούς ἑτεροδόξους. ᾿Αλλά τό γεγονός ὅτι ἔφερε σέ κατά πρόσωπον ἀντιπαράθεση καί ἀνυπακοή τόν ῞Αγιο ᾿Ιωάννη τῆς Κλίμακος πρός τόν ᾿Απόστολο Παῦλο, πού παραγγέλλει “μετά μίαν καί δευτέραν νουθεσίαν παραιτεῖσθαι” (Τίτον 3, 10) τούς αἱρετικούς, ἀποδεικνύει ὅτι τά χωρία αὐτά ἑρμηνεύθηκαν ἐκτός συναφείας καί παρά τόν γενικόν “νοῦν” τῆς ὀρθοδόξου ἐκκλησιολογίας. ᾿Εντός τῶν ἑπομένων ἡμερῶν λεπτομερής σχολιασμός τοῦ πατριαρχικοῦ λόγου θά ἀποδείξει τά ἀνωτέρω. ῾Ο ἴδιος ὁ ῞Οσιος ᾿Αθανάσιος ὁ ᾿Αθωνίτης, ὁ κτίτωρ τῆς Μεγίστης Λαύρας, νουθεσίες τοῦ ὁποίου χρησιμοποίησε ὁ κ. Βαρθολομαῖος, κατοχυρώνει τήν συνειδησιακή ἀποστασιοποίηση τῶν Μοναχῶν ἀπό στοιχεῖα “ἑτερόθρησκα καί ἑτερόδοξα”.

Συμφωνοῦμε μετά τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου διαπιστώσαντος ὅτι ἡ “κατέχουσα τήν ᾿Αλήθειαν ᾿Ορθόδοξη ᾿Εκκλησία δέν ἔχει νά φοβᾶται οἱανδήποτε ἔκπτωσιν ἤ παραχάραξιν τῆς ἁγίας ἡμῶν Πί στεως”, κατά τήν ῾Αγίαν Γραφήν (Ματθ. 16, 18). Δέν συμβαίνει ὅμως τό ἴδιο καί μέ ὅσους ἀρχιερεῖς, λοιπούς κληρικούς, θεολόγους καί λαϊκούς παρεχάραξαν τήν Πίστη καί κατετάγησαν δυσφήμως ὑπό τῆς συλλογικῆς ἐκκλησιαστικῆς μνήμης μεταξύ τῶν αἱρεσιαρχῶν καί αἱρετικῶν.

Διά τοῦτο, ἐπειδή ἡ ὑπακοή τῶν Μοναχῶν εἶναι ἔλλογος καί Θεανθρωποκεντρική καί ὄχι γκουρουϊστική, καί ἔτσι ἀπαιτεῖ νά διακρίνει στόν ᾿Επίσκοπο καί στόν Γέροντα ἕνα minimumὁμοιώσεως πρός τόν Χριστόν, ἀπαγορεύεται ὑπό τῶν ῾Αγίων ἡ ὑπακοή σέ Προεστῶτες πού ἀποκλίνουν τῶν δογμάτων καί τῶν ἱ. Κανόνων. Καί μόνον τό προδοτικό κείμενο τοῦ Ρorto Allegre, ὅπου ἔγινε δεκτή ἡ προτεσταντική ἐκκλησιολογία καί τό ὁποῖο “φωτογραφίζεται” ἀπό τά ἴδια τά ἀντιαιρετικά βιβλία τῆς ᾿Εκκλησίας μας ὡς κακόδοξο, ἀρκεῖ νά ἀποδείξει ὅτι -ἀντιθέτως μέ τά λεγόμενα τοῦ Πατριάρχου - τό πρόβλημα δέν ἔγκειται στή διεξαγωγή διαλόγων, ἀλλά στό τί συμφωνεῖται ἐκεῖ πανηγυρικῶς καί ἐνυπογράφως, πρός καθησυχασμό καί ἀπώλεια τῶν ἑτεροδόξων, καί εἰς πρόσκομμα τῶν ᾿Ορθοδόξων.

Εἶναι ἐμφανές ὅτι μετά τήν ἀποτυχία τῶν “κορυφῶν” νά συμφωνήσουν θεολογικῶς, προωθεῖται ἕνωση ἐκ τῶν κάτω, ἐκ τοῦ ποιμνίου, τό ὁποῖο διατηρεῖται σέ δογματική ἄγνοια. ᾿Επειδή ἡ “῾Ομολογία Πίστεως” ἀποσοβεῖ τήν ἐξέλιξη αὐτή, εἰσπράττει τόν πόλεμον τοῦ κ. Βαρθολομαίου. Αὐτή εἶναι ἡ ἑρμηνευτική κλείδα, πού ἐξηγεῖ τήν πατριαρχική καταφορά κατά τῶν παραδοσιακῶν Λαυρεωτῶν, ἐνῷ ὁ Πατριάρχης μετέβη στόν ῎Αθωνα, ὑποτίθεται, πρός ἤρεμον δοξολογίαν καί εὐχαριστίαν. ῾Η κλείδα αὐτή φανερώθηκε σέ ὁμιλία τοῦ Πατριάρχου στόν Λαγκαδᾶ λίγες ἡμέρες ἀργότερα, ὅπου καί πάλι ἐπιτέθηκε σέ “ὀργανώσεις ζηλω τῶν οὐ κατ’ ἐπίγνωσιν”, οἱ ὁποῖοι ὑπογράφουν “ὁμολογίες πίστεως”. Πάντως, κατά εἰρωνεία τῆς συναφείας τῆς πατριαρχικῆς ἐπισκέψεως καί ὁμιλίας, ἡ Μεγίστη Λαύρα εἶναι τό μέρος ὅπου ἡ θεία Δίκη τιμώρησε παραδειγματικῶς ὅσους ἐπί τοῦ ἀποστάτου πατριάρχου Βέκκου προτίμησαν τήν ὑπακοή σέ σφάλλοντες προεστῶτες ἀπό τήν ὑπακοή στόν “Χριστόν παρατεινόμενον εἰς τούς αἰῶνας”, στό Σῶμα Του τῆς ᾿Εκκλησίας καί στά ἄτρεπτα δόγματά Του.

Γιά τήν Σύναξη ᾿Ορθοδόξων Κληρικῶν καί Μοναχῶν

17ῃ ᾿Οκτωβρίου 2011

᾿Αρχιμ. ᾿Αθανάσιος ᾿Αναστασίου, Προηγούμενος, Ἱερά Μονή Μεγάλου Μετεώρου,

᾿Αρχιμ. Σαράντης Σαράντος, ᾿Εφημέριος ῾Ι. Ναοῦ Κοιμήσεως Θεοτόκου, ᾿Αμαρούσιον ᾿Αττικῆς,

᾿Αρχιμ. Γρηγόριος Χατζηνικολάου, Καθηγούμενος ῾Ι. Μ. ῾Αγ. Τριάδος, ῎Ανω Γαζέας Βόλου,

Γέρων Εὐστράτιος ῾Ιερομόναχος, ῾Ι. Μ. Μεγίστης Λαύρας ῾Αγ. ῎Ορους,

Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Μεταλληνός, ῾Ομότιμος Καθηγητής Θεολογικῆς Σχολῆς Πανεπιστημίου ᾿Αθηνῶν,

Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης, ῾Ομότιμος Καθηγητής Θεολογικῆς Σχολῆς Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης».



Подписка на новости

Последние обновления

События