Русская Православная Церковь

ПРАВОСЛАВНЫЙ АПОЛОГЕТ
Богословский комментарий на некоторые современные
непростые вопросы вероучения.

«Никогда, о человек, то, что относится к Церкви,
не исправляется через компромиссы:
нет ничего среднего между истиной и ложью.»

Свт. Марк Эфесский


Интернет-содружество преподавателей и студентов православных духовных учебных заведений, монашествующих и мирян, ищущих чистоты православной веры.


Карта сайта

Разделы сайта

Православный журнал «Благодатный Огонь»
Церковная-жизнь.рф

Рейтинг:  4 / 5

Звезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда не активна
 

4 декабря 2011


По случаю награждения митрополита Пергамского г-на Иоанна Зизиулас

Нечестивое богословие митрополита Иоанна Зизиулас является вызовом пастырям и богословам

Пнайотис Симатис, богослов

 

ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΒΡΑΒΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΡΓΑΜΟΥ κ. ΙΩΑΝΝΗ ΖΗΖΙΟΥΛΑ

Η ΚΑΚΟΔΟΞΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ κ. ΖΗΖΙΟΥΛΑ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΙΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΟΥΣ

Του Παναγιώτη  Σημάτη, θεολόγου


Известным фактом стало событие награждения митрополита Пергамского г-на Иоанна Зизиулас Академией Богословия в городе Волос1 и местного митрополита Игнатия, который заявил «мы исполнены радости и хвалы Троичному Богу за такое присутствие» г-на Зизиулас, которого считают за «яркого представителя, старейшину грекоговорящего богословия и Православия в международной церковной и академической среде».

В
награждении митрополита Иоанна приняли участие: представитель Архиепископа Афинского митрополит Велестинский г-на Дамаскин и греческие митрополиты Триккский, Фессалийский, Элассонский, Мессиниский и Рединский. Приветственные телеграммы прислали деканы Богословских факультетов Афинского и Фессалоникского университетов. Во-первых, г-н Begzos сказал: "Если православие действительно является правильным исповеданием, тогда ПРАВОСЛАВНЫМ БОГОСЛОВОМ 20 и 21 столетий является митрополит Пергамский Иоанн". Во-вторых, г-н Тритос, сказал, что г-н Зизиулас является одним «из величайших современных православных богословов!»
Однако,
поскольку многие православные верующие разного уровня глубоко убеждены, что г-н Зизиулас учит еретическим воззрениям, и об этом сообщалось на основании фактических данных, то считаем, что Священный Синод обязан заняться учением г-на Зизиулас, чтобы выразить свою позицию. Возникают следующие вопросы: дают ли право ему православные положения в его учении в других взглядах его учения еретичествовать? Во всяком случае, не является ли его богословие не просто любимым, но коварным методом богословствования экуменистов? Г-н Зизиулас богословствует или философствует? Если же он богословствует оригинально, (как верит он сам и заискивающие перед ним) означает ли это, что он достиг очищения и просвещения для того, чтобы обрести возможность, исходя из опытного знания, приблизиться к божественному? Если же он богословствует философствуя, то он приносит вред самому себе и Церкви. Если же он философствует богословствуя, тогда он должен подать в отставку по крайней мере оставить епископское служение и посвятить себя проведению искусительных экспериментов, на которые вдохновляет изобретатель всех зол.
Недавно
мы опубликовали обширный текст, в котором приводятся основные еретические положения учения г-на Зизиулас и опровержение их на основании православного учения Святых Отцов и благодаря помощи греческих богословов. Эта же статья ставит своей целью сообщить, что еретические положения в трудах г-на Иоанна Зизиулас уже отмечались, не только богословами в Греции, но также и богословами остальной Европы, как многочисленными англоговорящими православными, так и инославными богословами. А их собственное резюме имеет большее значение по следующей причине: большая часть текстов и статей, г-н Зизиулас публикуется в зарубежных журналах и они до сих пор не переведены на греческий язык. Таким образом, его еретические идеи англоязычные богословы читают в оригинале на их родном языке и тем самым с большей легкостью смогли дать суждения о нечестивых положениях его богословия. Поэтому мы должны уделять большое внимание критике, которая ему дают эти богословы.
Опубликованный
в 2008 году один том посвященный богословию г Зизиулас господином Дуглас Х. Найт (Douglas H. Knight), под названием "Богословие Иоанна Зизиулас". Там мы читаем, что г-н Зизиулас «обвинен в экзистенциализме» и что « он ввел философское измерение применительно к христианской вере »(Douglas H. Knight, Богословие Иоанна Зизиулас, Введение, стр. 21, издат. Degiorgio 2008). Зизиулас «является философом до такой степени, что говорит с самого начала о Христианской Церкви и традиции с предвзятостью и с предубеждением в отношении ее, деликатно предлагает устранить признание философвской ценности христианского богословия в своем труде.»( Там же, с. 17).
В
данном случае, конечно же, мы находим согласие с этим высказыванием и греческих богословов, таких как профессор Фарантос, который показал, что «средством и критерием богословия для г-на Зизиулас является логика, и в особенности научная логика. Г-н Зизиулас тщательно старается избегать работать с богословскими понятиями и категориями, как например Священное Писание или Священное Предание, решения Вселенских Соборов, авторитет Церкви, веры и др.» Когда же он использует эти понятия «они почти что не играют никакой роли в его богословских рассуждениях». Г-н Зизиулас требует, когда мы говорим богословски, чтобы мы излагали наши взгляды таким образом, чтобы мы не входили в противоречие с логическими заключениями и с основними научными данными»! (Μ. Φαράντου, Οἰκουμενισμὸς Ὀρθοδοξία; κρίση τῆς θεολογίας τοῦ Ἰω. Ζηζιούλα М. Фаранту, Экуменизм или православие? Кризис богословия И. Зизиулас).
Из
книги Дугласа мы далее приведем некоторые из ... любопытных взглядов г-на Зизиулас с той надеждой, что духовные отцы и богословы, которые вплоть до сего дня упорно отказываются и что конечно же любопытно проявить внимание и заняться его трудами, хотя они и обладают познаниями и возможностями в отношении этих трудов (чего мы не имеем), дабы проявить желание бороться с «богословием» митрополита Иоанна Зизиулас, и провести анализ жалоб на еретические взгляды митрополита, дабы и остальные пастыри смогли бы это понять и узнать, чтобы предостеречь людей и их предостеречь, защитить.
Это
потому, что г-н Зизиулас не только мыслитель или философ, но и потому что он тогда мог бы свободно, беспрепятственно излагать какое бы он не пожелал мнение. Г-н Зизиулас представляется как православный епископ, и предполагается, что он отстаивает веру и именно поэтому является учителем верующих, Но даже если он что-то и говорит, что расходится с учением Святых Отцов, если даже это является нечестивым и еретическим, но несмотря на это он продолжает эти мнения отстаивать, несомненно он не может в таком случае далее удерживать титул учителя и деятеля Церкви.
Итак,
давайте обратим внимание на те из его утверждений, какие представлены в одном из томов труда Douglas H. Knight и других богословов (греческих и иностранных). Издатель считает, что этот том его труда является «оценкой богословия Иоанна Зизиулас", который, до сих пор (издание 2008 года) не был подвергнут критике, которую бы он принял
Издатель
книги пишет: "Г-н Зизиулас учит, что жизнь Бога и Его бытие имеет своей причиной Отца и что уникальность этого источника бытия обретает свое полнейшее выражение в термине «монархия» (΄μοναρχία). Отец является силой, которая свободно действует как действует и каковым является уникальный источник всех действующих. Зизиулас называет Отца «причиной» (τὸ ΄αἴτιο΄) , в надежде, что термин «причина» не обладает второстепенностью в смысле бездушности и безличности каким является термин «источник». Но, если же мы обнаружим, что английские коннотации терминов "причина" и "источник" в равной степени безличны, то возможно, что и термин «основатель» (ἱδρυτής), и тем самым мы бы сохранили бы свободу Бога Отца и Его дела. Бог является не Только Богом по причине «причины» (λόγῳ τῆς ΄ἀρχῆς΄) Отца, но потому что Сын началом Отцом восприемлется и принимается, усыновляется и обнимается».(Douglas H. Knight, Указ. Сочин., стр. 26).
"Отец
является Отцом, потому что Сын, Который отвечает Ему, Его называет этим именем. Поскольку Отец свободен в том, чтобы быть Отцом для Сына, то и творение не является некой необходимым следствием Их бытия. В то время как Бог не зависит от Своего творения, то творение это может реально и действительно поддерживаться Им и воспринимать свободу от Него.
"
Таким же образом и Сын не действует из Себя, Он не действует как монада. Он действует в рамках дела Отца, и то, что Он делает, Он делает со Отцом и в точности содействует Отцу, Его дело состоит в том, что Он подтверждает монархию Отца». (Там же, с. 27).


«В отношении крещения и миропомазания г-н Зизиулас последовательно утверждает, что два эти вводных пункта в христианском вероучении неизменно приводят к онтологическому изменению личности, или ипостаси тех, которые оглашаются. Они уже более не принадлежат к разнузданному безликому порядку-чину естества, но причастны некоему иному чину, который характеризуется связью сыновней любви, которая напоминает отношения Бога Сына и Бога Отца в и через Святого Духа» »(Philip Rosato Sj, Рукоположение Крещенных: Миряне как чин Церкви,координация крещение.: популярны как порядок Церкви, χειροτονία τῶν Βαπτισμένων: Οἱ Λαϊκοὶ ὡς μία τάξη τῆς Ἐκκλησίας, Εἰς Douglas H. Knight «Ἡ θεολογία τοῦ Ἰωάννη Ζηζιούλα», σελ. 248 ).
"
Таким образом, они ведутся божественным Духом, чтобы взывать к Отцу «Авва» "(ср. Рим. 8:15-17, Гал. 4:6-7) и Иисуса Христа "Господь" (ср. 1 Кор 12:3), верующие проходят от своей определенно биологической к своей определенно духовной испостаси, от изменчивого, неустойчивого (τὸ ἀσταθὲς ) и индивидуалистического их бытия к их определенному, окончательному и общественному их бытию. Согласно г-ну Зизиулас, сыновняя идентичность чина христиан, он прежде всего удостаивает их, и является для этого наиважнейшей причиной, введения в таинства, дабы Бог стал Отцом. Воздействие этих таинств зависит от вечности, от человеколюбивого намерения и желания Творца с тем, чтобы все люди смешались в Его межличностном бытии с Сыном в и через Святого Духа.
"Приоритет,
который приписывается действию Отцу-Димиургу, что касается определения богословской идентичности членов Церкви, является центральным пунктом у греческих святоотеческих авторов. Зизиулас преподносит это в следующем виде:
«Церковь
существует прежде всего потому, что Отецкак самостоятельная личность (ὡς διακριτὸ πρόσωπο), желает ее существования. Это инициатива и благоволение Отца, Который привел к бытию Церковь. Но помимо этого, оказывается, что в Отце, как в самостоятельной-отличимой от Сына личности (ὡς προσώπου διακρίτου ἀπὸ τὸν Υἱό), Церковь передаст Ему в конце все, когда все будет предано Христу. Таким образом, что же касается ее изначального происхождения, но и и ее назначения, Церковь является превыше всего, «Церковь Бога» (Бог = Отцу в Библии), еще прежде чем она даже была рассматриваема как Церковь Христа в том или ином месте». (Ин. Зизиулас,« Тайна Церкви в православной традиции », Одно во Христе, Ἰωάννη Ζηζιούλα, «The Mystery of the Church in the Orthodox Tradition», One in Christ 24 (1988) p. 295).
"
В данном случае Зизиулас подчеркивает ту истину, что человеколюбие самостоятельной-отличимой личности, Отца, является принципом, началом и конечной целью Церкви. Это более чем "богословски" очевидно, несмотря на христологическое и пневматологическое исъяснение бытия Церкви, вовсе не означает, что принижается соответствующая соответствующие роль Слова и Духа в историческом основании Церкви и в ее эсхатологической направленности. Делается предварительная попытка представить некую сильную современную позицию в отношении предназначения греческих Отцов-писателей, что Церковь существует, «с Адама», если мы принимаем во внимание в целом все человечество, или «с Авеля», если мы рассматриваем ее появление с появлением остатка праведников человечества. Такого рода настаивание в своей инициативе на идее Отца-Димиурга, что касается божественного действия как основания и водительства Церкви, имеет своей отправной точкой сострадательное волеизъявление первого лица Троицы. .
Поскольку
Отец-Создатель является в первую очередь любовь, то Он способен направить в мир как Сына-Воссоздателя, Который является для Него, прежде всего, возлюбленным и любящим, но и Духа-Пересоздателя, Который для Него является главной любовью. С церковной точки зрения, терминологии Церкви это означает, что любовный выбор Отца состоит в том, чтобы существовал чин крещенных и помазанных лиц-персон, это является основанием «Церкви Бога». Это основа открывается в истории в надежде, пришествии и триумфе воплощенного Сына. В самом событииХристос, сыновнее существование Слова происходит в данные время и конкретном месте, видимым образом и осязаемо через возлюбленных и любимым людей, мистическое тело христиан, возрождаемых в таинстве Пасхи. С божественным вдохновением Святого Духа "Церковь Божия" достигает конкретной святости и приобретает ее окончательно, как любимый народ, как таинственный храм христиан. В таинстве Пятидесятницы она освящается для того, чтобы претворить в реальность слышанные глаголы, символизм прообразы конца мира в истории вплоть до, чтобы в этом таинстве обрести этому народу Божию свою полноту. Таким образом, выражая смысл и содержание слов Зизиуласа, которые он высказал, предполагается считать членов этой ecclesia Dei ("Церкви Божьей"), еще даже прежде, чем осознаны как участники и причастники ecclesia Christi ("Церкви Христа"), или в Церкви "того или иного места», а именно ecclesia Spiritus («Церкви Духа "). На самом деле, Зизиулас с помощью богословия Крещения и Миропомазания, подтверждает ту аксиому, что Троица икономии ( οἰκονομικὴ Τριάδα) это Троица эндокосмическая ( ἐνδοκοσμικὴ Τριάδα, т. е. действует в рамках этого мира), и наоборот. Роль трех божественных Лиц, что касается начала (ἀρχή), природы (φύση) и цели (σκοπὸ ) существования Церкви во времени, она предшестввовала некой божественной сущности в эндокосмической реальности, в которой три Лица участвуют разным образом». (ср. Ин Зизиулас, «Учение о Боге Троице Сегодня: Предложения для Вселенского исследования» The Doctrine of God the Trinity Today: Suggestions for an Ecumenical Study», in Alasdair Heron, London: BCC, 199,1 σσ. 19-32, in . Philip Rosato Sj., χειροτονία τῶν Βαπτισμένων: Οἱ Λαϊκοὶ ὡς μία τάξη τῆς Ἐκκλησίας, Εἰς Douglas H. Knight «Ἡ θεολογία τοῦ Ἰωάννη Ζηζιούλα» σελ. 248-250).
некоторых православных читателей, положения, которые, как оказалось, выдвинуты Зизиулас, что крещенные и миропомазанные принадлежат прежде всего « Церкви Бога», а не «Церкови Христа» или «Церкви Духа», могли бы показаться чем-то новоявленным и вызывающим. Настаивание на изначальности и первоочередности чинов крещенных и помазанных, как необходимо-требуемых для всех остальных чинов-классов, также мог показаться, что это несет некую угрозу для рукоположенных служителей и послушанию, которое необходимо для благополучия и единства Церкви. Но большинство православных, тем не менее, приветствуют и одобряют то, что преподает Зизиулас, а это касается богословского облика тех, которые принимают таинства крещения и миропомазания. Его гарантии и заверения не приводят к некоему крайне ошибочному усвоению тенденций неомоденисткой демократической направленности, или же к ошибочному преподанию мирянам почести, которая прежде всего воздавалась иерархии. Для Зизиуласа, как это ни странно, вполне ясно то, что основополагающее равенство стало не более чем важным, чем допустимая сила Божия в Церкви.
точки зрения римо-католиков, предложенное Зизиулас мнение, могло бы в принципе изначально рассматриваться как инновационное изложение облика-идентичности крещенных и миропомазанных. В документах Второго Ватиканского собора нет прямой ссылки на существование "чина- класса" ( μιᾶςτάξης) христиан, которые делятся на на неое онтологическое лицо-персону, которое причастно сыновним отношениям Сына к Отцу и , в и через Святого Духа. Но определение Зизиуласа вполне ясно ведут и вероятно придают большую ясность богословской направленности и цели документа Второго Ватиканского Собора, который подтверждает, что миряне составляют общее крещенное священство. Несмотря на то, что это священство отличается от иерархического и служащего священства рукоположенных, но по необходимости связано с ней. Римо-католики, которые учат в соответствующем заявлении, что крещение и миропомазание их неизбежно причисляет к процедуре их рукоположения как членов класса христиан, могли бы вполне быть принято, но как уточнение положения о том, что они принадлежат к общему священству.
«Более
того, акцент на понимании Отца-Творца как общего для изначального вхождения и окончательной гарантии для Церкви Божией, принесло бы больше ясности в выражение Второго Ватиканского Собора. « Пресвитеры-старейшины собрались в семье Бога вместе, как обществе живого единства, и его ведут через Христа и в Духе к Богу Отцу». Как принятие с любовью первого лица Троицы, несомненно, составляет конец, завершение Церкви, точно также , и благой выбор составляет принцип и начало происхождения класса-чина крещенных и миропомазанных».( Philip Rosato Sj., χειροτονία τῶν Βαπτισμένων: Οἱ Λαϊκοὶ ὡς μία τάξη τῆς Ἐκκλησιας, Εἰς Douglas H. Knight, ὅπ. παρ., σελ. 250-252 )

Интерес Зизиуласа к кафоличности и следовательно и полноте нераздельной Церкви означает не что иное, что Экуменизм не является чем-то дополнительным, но обязательным евангельским требованием. Всякая Церковь должна право править слово истины, чтобы быть кафолической и вселенской:

"Разделенные Церкви призываются получать одна от другой или на самом деле принять одна другую». Это означает не просто согласие в догмате вере, но обоюдное экклесиологическое признание, «принятие одной Церковью другой Церкви» - факте Евхаристии (Зизиулас, The Theolofical Rtoblem of Reception, σελ. 189-190). Церковь, хотя и одна, существует «в виде церквей» (во множественном числе), и эти Церкви существуют как Одна Церковь посредством постоянного признания между ними как церквей-сестер». (Зизиулас, The Theolofical Rtoblem of Reception, σελ. 190, Εἰς Douglas H. Knight, ὅπ. παρ., Εἰσαγωγή, σελ. 32).
"Церковь
считается полной, когда все ее части находятся в общении друг с другом, и по этой причине, каждая сторона должна настаивать на важности реального созыва соборов всей Церкви и поэтому проявлять послушание ее священным канонам из соображений приктической жизни. Соборность является реальностью-практикой кинонии. Никакой догмат, или основная деятельность-практика не могут быть решены без согласия членов Церкви на всяком отдельном соборе. Единство Церкви осмысливается и осуществляется в Евхаристии, посему и всякое поместное собрание-община ( τοπικὴ σύναξη) входит в общение с другими собраниями-общинами, вне времени и пространства, объединяя все времена во время Божье».[1].

[1] Ὅπ. παρ., σελ. 33. Панайотис Симатис

Источник: http://aktines.blogspot.com/2011/12/blog-post_422.html

 

© Перевод «Православного Апологета» 2011, XII

 

 

греческий язык

 

 

ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΒΡΑΒΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΡΓΑΜΟΥ κ. ΙΩΑΝΝΗ ΖΗΖΙΟΥΛΑ

Η ΚΑΚΟΔΟΞΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ κ. ΖΗΖΙΟΥΛΑ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΙΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΟΥΣ

    Του Παναγιώτη  Σημάτη, θεολόγου

Εἶναι γνωστὸ τὸ γεγονὸς τῆς βράβευση τοῦ μητροπολίτη Περγάμου κ. Ἰωάννη Ζηζιούλα ἀπὸ τὴν Ἀκαδημία Βόλου καὶ ἀπὸ τὸν ἐντόπιο Μητροπολίτη κ. Ἰγνάτιο, ποὺ δήλωσε «ἔμπλεος χαρᾶς καὶ δοξολογίας πρὸς τὸν ἐν Τριάδι Θεὸν γιὰ τὴν ἐκεῖ παρουσία» τοῦ κ. Ζηζιούλα, τὸν ὁποῖο θεωρεῖ ὡς «λαμπρὸ ἐκπρόσωπο, τὸν πρεσβευτὴ τῆς ἑλληνόφωνης θεολογίας καὶ τῆς Ὀρθοδοξίας στὸν διεθνὴ ἐκκλησιαστικὸ καὶ ἀκαδημαϊκὸ χῶρο»!

Στὴν βράβευση παραβρέθηκαν: ἐκπρόσωπος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου μητροπολίτης Βελεστίνου κ. Δαμασκηνὸς καὶ οἱ ἑλλαδίτες μητροπολίτες Τρίκκης, Θεσσαλιώτιδος, Ἐλασσῶνος, Μεσσηνίας καὶ Ρεντίνης. Χαιρετισμὸ ἔστειλαν οἱ κοσμήτορες τῶν θεολογικῶν Σχολῶν Ἀθηνῶν καὶ Θεσσαλονίκης. πρῶτος, κ. Μπέγζος εἶπε: «Ἐὰν Ὀρθοδοξία εἶναι ὄντως ὀρθὴ δόξα, τότε Ο ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ τοῦ 20ου καὶ τοῦ 21ου αἰῶνα εἶναι Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ἰωάννης». δεύτερος, κ. Τρίτος, εἶπε πὼς κ. Ζηζιούλας εἶναι ἕνας «ἀπὸ τοὺς μεγαλύτερους συγχρόνους ὀρθοδόξους θεολόγους»!

Ὡς ἐκ τούτου, καὶ ἐπειδὴ πολλοὶ ὀρθόδοξοι πιστοὶ κάθε βαθμοῦ, ἔχουν τὴν βαθειὰ πεποίθηση ὅτι ὁ κ. Ζηζιούλας διδάσκει αἱρετικὲς θέσεις, –κι αὐτὸ ἔχει καταγγελθεῖ στοιχειοθετημένα– θεωροῦμε ὅτι ἡ Ἱερὰ Σύνοδος ἔχει καθῆκον νὰ πάρει θέση γιὰ τὴν διδασκαλία τοῦ κ. Ζ. Τὰ ἐρωτήματα εἶναι: Τὰ ὀρθόδοξα σημεῖα τῆς διδασκαλίας του, τοῦ δίνουν τὸ δικαίωμα σὲ ἄλλα σημεῖα νὰ αἱρετίζει; Αὐτὴ ἐξ’ ἄλλου, δὲν εἶναι ἡ προσφιλής, ἀλλὰ δόλια μέθοδος τῶν οἰκουμενιστῶν; Ὁ κ. Ζ. θεολογεῖ ἢ φιλοσοφεῖ; Ἂν θεολογεῖ πρωτοτύπως, (ὅπως ὁ ἴδιος πιστεύει καὶ οἱ περιτρεχάμενοι τὸν κολακεύουν) σημαίνει ὅτι ἔχει καθαρθεῖ καὶ φωτιστεῖ, ὥστε νὰ δύναται νὰ ἐγγίζει ἐξ ἐμπειρίας τὰ περὶ τοῦ θείου; Ἂν θεολογεῖ φιλοσοφῶν, μᾶλλον βλάπτει τὸν ἑαυτό του καὶ τὴν Ἐκκλησία. Ἂν φιλοσοφεῖ θεολογῶν, τότε πρέπει νὰ παραιτηθεῖ τουλάχιστον ἀπὸ ἐπίσκοπος καὶ νὰ ἀφοσιωθεῖ στὸν πειρασμικὸ πειραματισμὸ ποὺ ἐμπνέει ὁ ἐφευρευτὴς κακῶν.

Δημοσιεύσαμε πρόσφατα ἕνα ἐκτεταμένο κείμενο, στὸ ὁποῖο περιελαμβάνοντο οἱ βασικότερες αἱρετικὲς θέσεις τοῦ κ. Ζηζιούλας καὶ ἡ ἀναίρεσή τους μὲ βάση τὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῶν Ἁγίων Πατέρων καὶ τὴν βοήθεια τῶν ἐν Ἑλλάδι θεολόγων. Τὸ παρὸν ἄρθρο σκοπὸ ἔχει νὰ πληροφορήσει, ὅτι αἱρετικὲς θέσεις στὸ ἔργο τοῦ κ. Ζ. ἔχουν ἐπισημάνει, ὄχι μόνο οἱ ἐν Ἑλλάδι θεολόγοι, ἀλλὰ καὶ θεολόγοι τῆς ὑπόλοιπης Εὐρώπης, ὅπως πολλοὶ ἀγγλόφωνοι ὀρθόδοξοι καὶ ἑτερόδοξοι θεολόγοι. Καὶ ἡ δική τους ἐτυμηγορία ἔχει μεγαλύτερη σημασία γιὰ τὸν ἑξῆς σημαντικό λόγο: τὸ μεγαλύτερο μέρος τῶν κειμένων καὶ ἄρθρων τοῦ κ. Ζηζιούλα εἶναι δημοσιευμένο σὲ ξένα περιοδικὰ καὶ δὲν ἔχει ἀκόμα μεταφρασθεῖ στὰ ἑλληνικά. Ὡς ἐκ τούτου, τὶς αἱρετίζουσες ἰδέες του οἱ ἀγγλόφωνοι θεολόγοι τὶς διάβασαν πρωτοτύπως στὴν μητρική τους γλῶσσα καὶ ἔτσι μὲ μεγαλύτερη εὐκολία διέκριναν τὰ κακόδοξα σημεῖα τῆς θεολογία του. Γι’ αὐτὸ καὶ πρέπει νὰ δώσουμε μεγάλη προσοχὴ στὴν κριτικὴ ποὺ τοῦ ἐξασκοῦν.

Ἐκδόθηκε τὸ 2008 ἕνας τόμος ἀφιερωμένος στὴν θεολογία τοῦ κ. Ζηζιούλα ἀπὸ τὸν Douglas H. Knight, μὲ τίτλο «Ἡ θεολογία τοῦ Ἰωάννη Ζηζιούλα». Ἐκεῖ διαβάζουμε ὅτι ὁ κ. Ζ. «κατηγορήθηκε ὡς ὑπαρξιστὴς» καὶ ὅτι «εἰσήγαγε μιὰ διάσταση φιλοσοφικὴ στὴ χριστιανικὴ πίστη» (Douglas H. Knight, Ἡ θεολογία τοῦ Ἰωάννη Ζηζιούλα, Εἰσαγωγή, σελ. 21, ἐκδ. Degiorgio 2008). Ὁ Ζηζιούλας «εἶναι φιλόσοφος στὸ βαθμὸ ποὺ μιλάει μὲ ἀφετηρία τὴ Χριστιανικὴ Ἐκκλησία καὶ παράδοση, καὶ μόνον ἡ προκατάληψη ἀπέναντι στὴ διακριτὴ πρόταση τῆς Χριστιανικὴς θεολογίας ἀποτρέπει τὴν ἀναγνώριση τῆς φιλοσοφικῆς ποιότητας τοῦ ἔργου του» (Ὅπ. παρ., σελ. 17).

Στὸ σημεῖο αὐτό, βέβαια, συμφωνοῦν καὶ Ἕλληνες θεολόγοι, ὅπως καθηγητὴς Φαράντος, ὁποῖος ἔδειξε ὅτι «τὸ ὄργανον καὶ τὸ κριτήριον τοῦ θεολογεῖν διὰ τὸν κ. Ζηζιούλα εἶναι λογική, εἰδικώτερον δὲ ἐπιστημονικὴ λογική. κ. Ζηζιούλας ἀποφεύγει ἐπιμελῶς νὰ ἐργάζεται μὲ θεολογικὰς ἐννοίας καὶ κατηγορίας, ὅπως θεία ἀποκάλυψις, Ἁγ. Γραφὴ καὶ Ἱ. Παράδοσις, ἀποφάσεις τῶν Οἰκουμενικῶν συνόδων, αὐθεντία τῆς Ἐκκλησίας, πίστις κλπ.». Καὶ ὅταν χρησιμοποιεῖ αὐτὲς τὶς ἔννοιες, «οὐδένα, σχεδόν, ρόλον παίζουν εἰς τὸν θεολογικόν του στοχασμόν». κ. Ζηζιούλας ἀπαιτεῖ, ὅταν ὁμιλοῦμε θεολογικά, νὰ διατυπώνουμε τὶς ἀπόψεις μας «μὲ τέτοιο τρόπο, ὥστε νὰ μὴν προσκρούσωμε σὲ λογικὲς ἀντιφάσεις καὶ σὲ βασικὰ ἐπιστημονικὰ δεδομένα»! (Μ. Φαράντου, Οἰκουμενισμὸς Ὀρθοδοξία; κρίση τῆς θεολογίας τοῦ Ἰω. Ζηζιούλα).

Ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Douglas παραθέτουμε κάποιες ἀπὸ τὶς ...περίεργες θέσεις τοῦ κ. Ζηζιούλα μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι οἱ πνευματικοὶ καὶ οἱ θεολόγοι, ποὺ ἕως τώρα ἀρνοῦνται πεισμόνως καὶ περιέργως νὰ ἀσχοληθοῦν μὲ τὸ ἔργο του, ἂν καὶ ἔχουν τὶς γνώσεις καὶ τὶς δυνατότητες πρὸς τοῦτο (ποὺ ἐμεῖς δὲν ἔχουμε), θὰ θελήσουν καταπιαστοῦν μὲ τὴν «θεολογία» τοῦ κ. Ζηζιούλα, καὶ νὰ ἀναλύσουν τὶς καταγγελόμενες ἐπὶ αἱρέσει θέσεις του, ὥστε νὰ γνωρίσουν καὶ οἱ ὑπόλοιποι ποιμένες, νὰ μάθει ὁ λαὸς καὶ νὰ προφυλάσσονται.

Καὶ τοῦτο διότι ὁ κ. Ζηζιούλας δὲν εἶναι μόνο ἕνας στοχαστὴς ἢ ἕνας φιλόσοφος, ποὺ τότε θὰ ἦταν ἐλεύθερος νὰ διατυπώνει ὁποιαδήποτε ἄποψη θέλει. Ὁ κ. Ζηζιούλας παρουσιάζεται ὡς ὀρθόδοξος ἐπίσκοπος, ὑποτίθεται κατασταλαγμένος στὴν πίστη, γι’ αὐτὸ καὶ διδάσκαλος τῶν πιστῶν· καὶ ἐὰν –ὅ,τι λέγει– διαφέρουν ἀπὸ τὴ διδασκαλία τῶν Ἁγίων Πατέρων, ἐὰν εἶναι κακόδοξα καὶ αἱρετικά, καὶ παρ’ ὅλο ποὺ τοῦ ὑποδείχθηκε συνεχίζει νὰ τὰ ὑποστηρίζει, ἀσφαλῶς καὶ δὲν μπορεῖ νὰ συνεχίζει κατέχων τὸν τίτλο τοῦ διδασκάλου καὶ λειτουργοῦ τῆς Ἐκκλησίας.

Ἂς δοῦμε, λοιπόν, κάποιες ἀπὸ τὶς θέσεις του αὐτές, ὅπως τὶς παρουσιάζουν σὲ ἕνα συλλογικὸ Τόμο Douglas H. Knight καὶ ἄλλοι θεολόγοι (Ἕλληνες καὶ ξένοι). ἐκδότης θεωρεῖ ὅτι τόμος αὐτὸς ἀποτελεῖ «ἀποτίμηση τῆς θεολογίας τοῦ Ἰωάννη Ζηζιούλα», ὁποῖος ὣς τώρα (ἡ ἔκδοση ἔγινε τὸ 2008) δὲν ἀντέκρουσε τὴν κριτικὴ ποὺ ἐδέχθη.

Γράφει ὁ ἐκδότης: «Ὁ Ζ. διδάσκει ὅτι ἡ ζωὴ καὶ ἡ ὕπαρξη τοῦ Θεοῦ ἔχει τὴν αἰτία της στὸν Πατέρα καὶ πὼς ἡ μοναδικότητα αὐτῆς τῆς πηγῆς βρίσκει τὴν πληρέστερη ἔκφρασή της στὸν ὅρο ΄μοναρχία΄. Ὁ Πατέρας εἶναι ἡ δύναμη ποὺ ἐλεύθερα ἐνεργεῖ ὅπως ἐνεργεῖ καὶ εἶναι ἡ μοναδικὴ πηγὴ ὅλων τῶν ἐνεργημάτων. Ὁ Ζ. ἀποκαλεῖ τὸν Πατέρα τὸ ΄αἴτιο΄, μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι ὁ ὅρος “αἴτιο” δὲν ἔχει τὴ ἄψυχη καὶ ἀπρόσωπη δευτερεύουσα ἔννοια τῆς λέξεως “πηγή”. Ἀλλά, ἂν ἀνακαλύψουμε πὼς οἱ ἀγγλικὲς ὑποδηλώσεις τῶν ὅρων ”αἴτιο” καὶ ”πηγὴ” εἶναι ἐξίσου ἀπρόσωπες, ἴσως ὁ ὅρος ”ἱδρυτής”, γιὰ παράδειγμα, νὰ εἶναι ἕνας καλύτερος τρόπος νὰ μεταφράσουμε τὴν ἑλληνικὴ λέξη ”αἰτία” καὶ ἔτσι νὰ διασφαλίσουμε τὴν ἐλευθερία τοῦ Πατρὸς καὶ τὸ ἔργο του. Ὁ  Θεὸς δὲν εἶναι Θεὸς μόνο λόγῳ τῆς ΄ἀρχῆς΄ τοῦ Πατρός, ἀλλὰ ἐπειδὴ τὴν ἀρχὴ τοῦ Πατρὸς ἀναλαμβάνει καὶ ἀποδέχεται, υἱοθετεῖ καὶ ἀσπάζεται ὁ Υἱός» (Douglas H. Knight, ὅπ. παρ., σελ. 26).

«Ὁ Πατέρας εἶναι Πατέρας ἐπειδὴ ὁ Υἱὸς ποὺ ἀνταποκρίνεται σ’ αὐτὸν τὸν ἀποκαλεῖ μ’ αὐτὸ τὸ ὄνομα. Καθὼς ὁ Πατέρας εἶναι ἐλεύθερος νὰ εἶναι Πατέρας γιὰ τὸν Υἱό, ἡ δημιουργία δὲν ἀποτελεῖ ἀναγκαῖο ἀποτέλεσμα τῆς ὕπαρξής τους. Ἀφοῦ ὁ Θεὸς δὲν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴ δημιουργία του, αὐτὴ μπορεῖ πραγματικὰ νὰ στηρίζεται πάνω του καὶ νὰ παραλαμβάνει τὴν ἐλευθερία ἀπ’ αὐτόν.

»Κατὰ παρόμοιο τρόπο, ὁ Υἱὸς δὲν ἐνεργεῖ ἀφ’ ἑαυτοῦ· δὲν ἐργάζεται ὡς μονάδα. Ἐνεργεῖ στὰ πλαίσια τοῦ ἔργου τοῦ Πατρός, καὶ ὅ,τι κάνει, τὸ κάνει μὲ τὸν Πατέρα καὶ ἀκριβῶς ἐπειδὴ συνεργεῖ μὲ τὸν Πατέρα, τὸ ἔργο του ἐπιβεβαιώνει τὴ μοναρχία τοῦ Πατρός» (ὅπ. παρ., σελ. 27).

«Στὴν παρουσίαση τοῦ βαπτίσματος καὶ τοῦ χρίσματος, Ζηζιούλας τακτικὰ ἰσχυρίζεται ὅτι οἱ δύο αὐτὲς στιγμὲς τῆς εἰσαγωγῆς στὰ Χριστιανικὰ δόγματα ἐπιφέρουν μία ὀντολογικὴ ἀλλαγὴ στὸ πρόσωπο, στὴν ὑπόσταση ἐκείνων ποὺ κατηχοῦνται. Δὲν ἀνήκουν πλέον στὴν ἀποχαλινωμένη ἀπροσώπη τάξη τῆς φύσεως, ἀλλὰ συμμετέχουν σὲ μία ἄλλη τάξη, ποὺ χαρακτηρίζεται ἀπὸ τὴν ἀγαπητικη υἱϊκὴ σχέση ποὺ ἀπολαμβάνει Υἱὸς μὲ τὸν Πατέρα, ἐντὸς καὶ διὰ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος» (Philip Rosato Sj., χειροτονία τῶν Βαπτισμένων: Οἱ Λαϊκοὶ ὡς μία τάξη τῆς Ἐκκλησίας, Εἰς Douglas H. Knight «Ἡ θεολογία τοῦ Ἰωάννη Ζηζιούλα», σελ. 248).

«Ἔτσι, ὁδηγούμενοι ἀπὸ τὸ θεῖο Πνεῦμα ὥστε νὰ ἀποκαλοῦν τὸν Πατέρα «Ἀββᾶ» (πβ. Ρωμ. 8:15-17» Γαλ. 4:6-7), καὶ τὸν Ἰησοῦ Χριστὸ «Κύριο» (πβ. Κορ. Α' 12:3), οἱ πιστοὶ περνοῦν ἀπὸ τὴ βιολογικὰ προσδιορισμένη, στὴν πνευματικὰ προσδιορισμένη ὑπόστασή τους, ἀπὸ τὸ ἀσταθὲς καὶ ἐξατομικευμένο εἶναι τους, στὸ ὁριστικὸ καὶ κοινοτικό τους εἶναι. Σύμφωνα μὲ τὸν Ζηζιούλα, ἡ υἱϊκη ταυτότητα τῆς τάξεως τῶν Χριστιανῶν, ἀξιώνει ὁ πρῶτος καὶ σπουδαιότερος αἴτιος τῶν εἰσαγωγικῶν τους μυστηρίων, νὰ εἶναι ὁ Πατέρας. Ἡ ἐπενέργεια τῶν μυστηρίων αὐτῶν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴν αἰώνια, φιλάνθρωπη βούληση τοῦ Δημιουργοῦ ὥστε ὅλοι οἱ ἄνθρωποι νὰ περιχωρηθοῦν στὴ διαπροσωπική του ὕπαρξη μὲ τὸν Υἱὸ ἐντὸς καὶ διὰ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

»Ἡ προτεραιότητα ποὺ ἀποδίδεται στὴν ἐνέργεια τοῦ Πατρὸς-Δημιουργοῦ, ὅσον ἀφορᾶ στὸν προσδιορισμὸ τῆς θεολογικῆς ταυτότητας τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας, ἀποτελεῖ κεντρικὸ σημεῖο ἐντρύφησης στοὺς Ἕλληνες πατερικοὺς συγγραφεῖς. Ὁ Ζηζιούλας τὸ ἀποδίδει αὐτὸ ὡς ἑξῆς:

» Ἐκκλησία ὑφίσταται πρωτίστως ἐπειδὴ Πατέραςὡς διακριτὸ πρόσωποἐπιθυμεῖ τὴν ὕπαρξή της. Εἶναι πρωτοβουλία καὶ εὐδοκία τοῦ Πατρὸς ποὺ ἔφερε τὴν Ἐκκλησία στὴν ὕπαρξη. Ἀλλὰ πέραν τούτου, εἶναι ὅτι στὸν Πατέραὡς προσώπου διακρίτου ἀπὸ τὸν Υἱό, Ἐκκλησία θὰ παραδοθεῖ στὸ τέλος, ὅταν Χριστὸς παραχωρήσει τὰ πάντα σὲ αὐτόν. Ἔτσι, ὅσον ἀφορᾶ τὴν καταγωγική της ἀρχὴ ἀλλὰ καὶ τὸν προορισμό της, Ἐκκλησία εἶναι πάνω ἀπ' ὅλα Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ(Θεὸς=ὁ Πατέρας στὴν Βίβλο), πρὶν ἀκόμη θεωρηθεῖ ὡς Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἐκείνου τοῦ ἄλλου τόπου» (Ἰωάννη Ζηζιούλα, «The Mystery of the Church in the Orthodox Tradition», One in Christ 24 (1988) σ. 295).

»Ἐδῶ Ζηζιούλας ὑπογραμμίζει τὴν ἀλήθεια ὅτι φιλάνθρωπος σκοπὸς τοῦ διακρίτου προσώπου, τοῦ Πατρός, εἶναι ἀρχὴ καὶ ἀπώτερος στόχος τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτὴ σαφῶς «θεολογικὴ» μᾶλλον, παρὰ χριστολογικὴ πνευματολογική, ἑρμηνεία τῆς ὕπαρξης τῆς Ἐκκλησίας, δὲν σημαίνει βεβαίως ὅτι ὑποβαθμίζονται οἱ ἀντίστοιχοι ρόλοι τοῦ Λόγου καὶ τοῦ Πνεύματος στὴν ἱστορικὴ θεμελίωση καὶ στὸν ἐσχατολογικὸ προσανατολισμὸ τῆς Ἐκκλησίας. Προορίζεται νὰ διατυπώσει μία ἰσχυρὴ σύγχρονη ἐπανατοποθέτηση τῆς πίστης τῶν Ἑλλήνων πατερικῶν συγγραφέων, ὅτι Ἐκκλησία ὑπάρχει, «ἀπὸ τὸν Ἀδάμ», ἐὰν λάβουμε ὑπ' ὄψιν μας τὸ σύνολο τῆς ἀνθρωπότητας, «ἀπὸ τὸν Ἄβελ», ἂν δώσουμε ἔμφαση στὸ κατάλοιπο τῶν δικαίων τῆς ἀνθρωπότητας. ἐπιμονὴ αὐτὴ στὴν προτεραιότητα τοῦ Πατρὸς-Δημιουργοῦ, ὅσον ἀφορᾶ στὴ θεϊκὴ ἐνέργεια τῆς ἵδρυσης καὶ καθοδήγησης τῆς Ἐκκλησίας, ἔχει τὴν ἀφετηρία της στὴν σπλαχνικὴ βούληση τοῦ πρώτου προσώπου τῆς Τριάδος.

Ἐπειδὴ Πατέρας-Δημιουργὸς εἶναι πρώτιστα ἀγάπη, εἶναι σὲ θέση νὰ στείλει στὸν κόσμο τόσο τὸν Υἱὸ-Ἀναδημιουργό, ὁποῖος εἶναι πρωταρχικὰ ἀγαπώμενος καὶ ἀγαπῶν, ἄλλα καὶ τὸ Πνεῦμα-Μεταδημιουργό, τὸ ὁποῖο εἶναι κυρίως ἀγαπώμενο. Μὲ ἐκκλησιαστικοὺς ὅρους αὐτὸ σημαίνει ὅτι ἀγαπητικὴ προαίρεση τοῦ Πατρὸς νὰ ὑπάρχει μία τάξη βαπτισμένων καὶ χρισμένων προσώπων, εἶναι τὸ θεμέλιο τῆςΧριστιανῶν, θὰ μποροῦσαν σαφῶς νὰ τὴν ἀποδεχτοῦν, ὡς διευκρίνηση τῆς θέσεως ὅτι ἀνήκουν σὲ μία κοινὴ ἱεροσύνη.

»Ἐπιπλέον, ἔμφαση στὴν ἔννοια τοῦ Πατρὸς-Δημιουργοῦ ὡς κοινότητα τοῦ ἀρχικοῦ εἰσηγητῆ καὶ τελικοῦ ἐγγυητῆ τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Θεοῦ, θὰ ἀπέδιδε ἐναργέστερα τὴ φράση αὐτὴ τῆς Β΄ Βατικάνειας Συνόδου.Οἱ πρεσβύτεροι συγκεντρώνουν τὴν οἰκογένεια τοῦ Θεοῦ μαζὶ ὡς μία κοινότητα ζωντανῆς ἑνότητας, καὶ τὴν ὁδηγοῦν διὰ τοῦ Χριστοῦ καὶ ἐν Πνεύματι στὸν Θεὸ Πατέρα. Ὅπως ἀκριβῶς ἀγαπητικὴ ὑποδοχὴ τοῦ πρώτου προσώπου τῆς Τριάδος συνιστᾶ τὸ τέλος τῆς Ἐκκλησίας, ἔτσι ἐπίσης, ἀγαθή του προαίρεση συνιστᾶ τὴν καταγωγικὴ ἀρχὴ τῆς τάξεως τῶν βαπτισμένων καὶ χρισμένων» (Philip Rosato Sj., χειροτονία τῶν Βαπτισμένων: Οἱ Λαϊκοὶ ὡς μία τάξη τῆς Ἐκκλησιας, Εἰς Douglas H. Knight, ὅπ. παρ., σελ. 250-252).

«Τὸ ἐνδιαφέρον τοῦ Ζηζιούλα γιὰ τὴν καθολικότητα καὶ συνεπῶς τὴν πληρότητα τῆς ἀδιαίρετης Ἐκκλησίας σημαίνει ὅτι οἰκουμενισμὸς δὲν εἶναι κάτι ἐπιπρόσθετο, ἀλλὰ ἕνα ἐπιτακτικὸ εὐαγγελικὸ αἴτημα. Κάθε Ἐκκλησία ὀφείλει νὰ ὀρθοτομεῖ, νὰ εἶναι καθολικὴ καὶ οἰκουμενική: οἱδιαιρεμένες Ἐκκλησίες καλοῦνται νὰ παραλάβουν μία ἀπὸ τὴν ἄλλη στὴν πραγματικότητα νὰ παραλάβουν ΄ἡ μία τὴν ἄλλη΄. Αὐτὸ δὲν σημαίνει ἁπλῶς συμφωνία ἐπὶ τοῦ δόγματος, ἀλλὰ τὴν ἀμοιβαία ἐκκλησιαστικὴ ἀναγνώριση, τὴνπρόσληψη τῆς μίας Ἐκκλησίας ἀπὸ τὴν ἄλλη Ἐκκλησία” –στὸ γεγονὸς τῆς Εὐχαριστίας (Ζηζιούλα, The Theolofical Rtoblem of Reception, σελ. 189-190). Ἐκκλησία, ἂν καὶ μία, ὑπάρχει ΄ὡς ἐκκλησίες΄ (στὸν πληθυντικὸ) καὶ αὐτὲς οἱ Ἐκκλησίες ὑπάρχουν ὡς ΄Μία Ἐκκλησία΄ μέσω καὶ διὰ τῆς συνεχοῦς ἀναγνώρισης μεταξὺ τους ὡς ἀδελφῶν Ἐκκλησιῶν» (Ζηζιούλα, The Theolofical Rtoblem of Reception, σελ. 190, Εἰς Douglas H. Knight, ὅπ. παρ., Εἰσαγωγή, σελ. 32).

« Ἐκκλησία εἶναι πλήρης ὅταν ὅλα τὰ μέρη της βρίσκονται σὲ κοινωνία μεταξύ τους, καὶ γιὰ τὸ λόγο αὐτὸν τὸ κάθε μέρος πρέπει νὰ ἐπιμείνει στὴν σπουδαιότητα τῆς πρακτικῆς τῆς σύγκλισης συνόδων τοῦ συνόλου τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὸ ἴδιο νὰ ὑπακούει στοὺς κανόνες τῆς ἐν λόγῳ πρακτικῆς. συνοδικότητα εἶναι πρακτικὴ τῆς κοινωνίας. Κανένα δόγμα βασικὴ πρακτικὴ δὲν μπορεῖ νὰ ἀποφασιστεῖ χωρὶς τὴ συμφωνία τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας σὲ κάθε ξεχωριστὴ σύνοδο. ἑνότητα αὐτὴ προνοεῖται καὶ ἐκπληρώνεται στὴν Εὐχαριστία, ὅπου κάθε τοπικὴ σύναξη κοινωνεῖ μὲ ὅλες τὶς ἄλλες συνάξεις, πέραν χώρου καὶ χρόνου, ἑνώνοντας ὅλους τοὺς καιροὺς στὸν χρόνο τοῦ Θεοῦ»[1].

Σημάτης Παναγιώτης

[1] Ὅπ. παρ., σελ. 33.Ἐκκλησίας τοῦ Θεοῦ. βάση αὐτὴ ἀποκαλύπτεται μέσα στὴν ἱστορία μὲ τὴν προσδοκία, τὴν ἔλευση καὶ τὸν θρίαμβο τοῦ ἐνσαρκωμενου Υἱοῦ. Μέσα στὸ γεγονὸς-Χριστός, υἱϊκὴ ὕπαρξη τοῦ Λόγου γίνεται, σὲ δεδομένο χρόνο καὶ τόπο, ὁρατὴ καὶ ἁπτὴ διὰ τῶν ἀγαπημένων καὶ ἀγαπώντων ἀνθρώπων, τὸ μυστικὸ σῶμα τῶν Χριστιανῶν, ἀναγεννημένων μέσα στὸ μυστήριο τοῦ Πάσχα. Μὲ τὴν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦἀποκτᾶ μία συγκεκριμένη ἁγιότητα καὶ ὁριστικοποιεῖται, ὡς ἀγαπημένος λαός, μυστικὸς ναὸς τῶν Χριστιανῶν. Διὰ τοῦ μυστηρίου τῆς Πεντηκοστῆς ἐξαγιαζονται, ὥστε νὰ πραγματώσουν τὰ ρήματα, τοὺς συμβολισμοὺς καὶ τὶς προεικονίσεις τῶν ἐσχάτων μέσα στὴν ἱστορία μέχρι τὸ μυστήριο αὐτὸ νὰ βρεῖ τὴν ἐκπλήρωσή του. Ἔτσι, γιὰ νὰ ἐκφραστῶ μὲ τὰ λόγια τοῦ Ζηζιούλα ποὺ παρέθεσα, προορίζονται νὰ θεωρηθοῦν μέλη αὐτῆς τῆς ecclesia Dei (Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ), πρὶν ἀκόμη ἐννοηθοῦν ὡς μετέχοντες στὴν ecclesia Christi (Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ), στὴν Ἐκκλησίααὐτοῦ ἐκείνου τοῦ τόπου, δηλαδὴ στὴν ecclesia Spiritus (Ἐκκλησία τοῦ Πνεύματος). Στὴν πραγματικότητα, Ζηζιούλας μὲ τὴ θεολογία τοῦ βαπτίσματος καὶ τοῦ χρίσματος, ἐπιβεβαιώνει τὸ ἀξίωμα ὅτι οἰκονομικὴ Τριάδα εἶναι ἐνδοκοσμικὴ Τριάδα, καὶ ἀντιστρόφως. Οἱ ρόλοι τῶν τριῶν θείων Προσώπων, ὅσον ἀφορᾶ στὴν ἀρχή, στὴ φύση καὶ στὸν σκοπὸ τῆς ὕπαρξης τῆς Ἐκκλησίας μέσα στὸν χρόνο, προηγοῦνται τῆς μίας θείας οὐσίας μέσα στὴν ἐνδοκοσμικὴ πραγματικότητα στὴν ὁποία τὰ τρία Πρόσωπα μετέχουν μὲ διαφορετικὸ τρόπο» (Πβ. Ἰωάννη Ζηζιούλα, «The Doctrine of God the Trinity Today: Suggestions for an Ecumenical Study», in Alasdair Heron, London: BCC, 199,1 σσ. 19-32, Εἰς  Philip Rosato Sj., χειροτονία τῶν Βαπτισμένων: Οἱ Λαϊκοὶ ὡς μία τάξη τῆς Ἐκκλησίας, Εἰς Douglas H. Knight «Ἡ θεολογία τοῦ Ἰωάννη Ζηζιούλα» σελ. 248-250).

«Σὲ ὁρισμένους Ὀρθοδόξους ἀναγνῶστες, ἡ θέση ποὺ ἐμφαντικὰ  σημειώνει ὁ Ζηζιούλας ὅτι οἱ βαπτισμένοι καὶ οἱ χρισμένοι ἀνήκουν πρωταρχικὰ στὴν “Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ”, παρὰ στὴν “Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ” ἢ στὴν “Ἐκκλησία τοῦ Πνεύματος”, θὰ μποροῦσε νὰ φανεῖ καινοφανὴς καὶ προκλητική. Ἡ ἐπιμονὴ στὴν πρωταρχικότητα τῆς τάξεως τῶν βαπτισμένων καὶ χρισμένων, ὡς ἀπαραίτητου προαπαιτούμενου γιὰ ὅλες τὶς ἄλλες τάξεις, θὰ μποροῦσε ἐπίσης νὰ φανεῖ ὅτι ἐπαπειλεῖ τὸν σεβασμὸ ποὺ ἀποδίδεται στοὺς χειροτονημένους λειτουργοὺς καὶ τὴν ὑπακοὴ ποὺ τοὺς ὀφείλεται γιὰ τὴν εὐημερία καὶ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας. Οἱ περισσότεροι Ὀρθόδοξοι, ὡστόσο, ἐπικροτοῦν τὴν ἔμφαση ποὺ δίνει ὁ Ζηζιούλας στὴ θεολογικὴ ταυτότητα ἐκείνων ποὺ λαμβάνουν τὰ μυστήρια τοῦ βαπτίσματος καὶ τοῦ χρίσματος. Οἱ διαβεβαιώσεις του δὲν ὁδηγοῦν σὲ καμιὰ παραπλανητικὴ υἱοθέτηση μοντέρνων δημοκρατικῶν τάσεων, ἢ σὲ λανθασμένη μεταφορὰ στοὺς λαϊκοὺς τῆς τιμῆς ποὺ εἶχε ἀποδοθεῖ πρωτύτερα στὴν ἱεραρχία. Εἶναι παραδειγματικὰ σαφὲς γιὰ τὸν Ζηζιούλα ὅτι ἡ θεμελιώδης ἰσότητα δὲν ἔχει γίνει περισσότερο σημαντικὴ ἀπὸ τὴν ἐκ Θεοῦ ἐπιτρεπομένη ἐξουσία μέσα στὴν Ἐκκλησία.

»Ἀπὸ τὴν πλευρὰ τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν, ἡ ἄποψη ποὺ πρότεινε ὁ Ζηζιούλας, θὰ μποροῦσε κατ' ἀρχὴν νὰ θεωρηθεῖ ὡς μία καινοτόμος διατύπωση τῆς ταυτοτήτας τῶν βαπτισμένων καὶ χρισμένων. Στὰ κείμενα τῆς Β' Βατικάνειας Συνόδου δὲν γίνεται κατηγορηματικὴ ἀναφορὰ στὴν ὕπαρξη μιᾶς “τάξης” Χριστιανῶν ποὺ μοιράζονται ἕνα νέο ὀντολογικὸ πρόσωπο ποὺ μετέχει στὴν υἱϊκὴ σχέση τοῦ Υἱοῦ πρὸς τὸν Πατέρα, ἐντὸς καὶ διὰ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὅμως ἡ τοποθέτηση τοῦ Ζηζιούλα σαφῶς συνάδει, καὶ ἴσως ἀποδίδει μὲ μεγαλύτερη διαύγεια, τὸν θεολογικὸ στόχο τοῦ σχετικοῦ κειμένου τῆς Β' Βατικάνειας Συνόδου, τὸ ὁποῖο ἐπιβεβαιώνει ὅτι οἱ λαϊκοὶ συναποτελοῦν τὴν κοινὴ ἢ βαπτισματικὴ ἱεροσύνη. Παρὰ τὸ γεγονὸς ὅτι αὐτὴ ἡ ἱεροσύνη εἶναι διαφορετικὴ ἀπὸ τὴν ἱεραρχικὴ ἢ λειτουργικὴ ἱεροσύνη τῶν χειροτονημένων, συνδέεται ἀναγκαστικὰ μὲ αὐτήν. Οἱ Ρωμαιοκαθολικοὶ ποὺ μαθαίνουν τὴ σχετικὴ δήλωση, ὅτι τὸ βάπτισμα καὶ τὸ χρῖσμα τοὺς ἐντάσσει συνεπαγωγικὰ στὴ διαδικασία τῆς χειροτονίας τους ὡς μελῶν τῆς τάξεως τῶν Χριστιανῶν, θὰ μποροῦσαν σαφῶς νὰ τὴν ἀποδεχτοῦν, ὡς διευκρίνηση τῆς θέσεως ὅτι ἀνήκουν σὲ μία κοινὴ ἱεροσύνη.

»Ἐπιπλέον, ἔμφαση στὴν ἔννοια τοῦ Πατρὸς-Δημιουργοῦ ὡς κοινότητα τοῦ ἀρχικοῦ εἰσηγητῆ καὶ τελικοῦ ἐγγυητῆ τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Θεοῦ, θὰ ἀπέδιδε ἐναργέστερα τὴ φράση αὐτὴ τῆς Β΄ Βατικάνειας Συνόδου.Οἱ πρεσβύτεροι συγκεντρώνουν τὴν οἰκογένεια τοῦ Θεοῦ μαζὶ ὡς μία κοινότητα ζωντανῆς ἑνότητας, καὶ τὴν ὁδηγοῦν διὰ τοῦ Χριστοῦ καὶ ἐν Πνεύματι στὸν Θεὸ Πατέρα. Ὅπως ἀκριβῶς ἀγαπητικὴ ὑποδοχὴ τοῦ πρώτου προσώπου τῆς Τριάδος συνιστᾶ τὸ τέλος τῆς Ἐκκλησίας, ἔτσι ἐπίσης, ἀγαθή του προαίρεση συνιστᾶ τὴν καταγωγικὴ ἀρχὴ τῆς τάξεως τῶν βαπτισμένων καὶ χρισμένων» (Philip Rosato Sj., χειροτονία τῶν Βαπτισμένων: Οἱ Λαϊκοὶ ὡς μία τάξη τῆς Ἐκκλησιας, Εἰς Douglas H. Knight, ὅπ. παρ., σελ. 250-252).

«Τὸ ἐνδιαφέρον τοῦ Ζηζιούλα γιὰ τὴν καθολικότητα καὶ συνεπῶς τὴν πληρότητα τῆς ἀδιαίρετης Ἐκκλησίας σημαίνει ὅτι οἰκουμενισμὸς δὲν εἶναι κάτι ἐπιπρόσθετο, ἀλλὰ ἕνα ἐπιτακτικὸ εὐαγγελικὸ αἴτημα. Κάθε Ἐκκλησία ὀφείλει νὰ ὀρθοτομεῖ, νὰ εἶναι καθολικὴ καὶ οἰκουμενική: οἱδιαιρεμένες Ἐκκλησίες καλοῦνται νὰ παραλάβουν μία ἀπὸ τὴν ἄλλη στὴν πραγματικότητα νὰ παραλάβουν ΄ἡ μία τὴν ἄλλη΄. Αὐτὸ δὲν σημαίνει ἁπλῶς συμφωνία ἐπὶ τοῦ δόγματος, ἀλλὰ τὴν ἀμοιβαία ἐκκλησιαστικὴ ἀναγνώριση, τὴνπρόσληψη τῆς μίας Ἐκκλησίας ἀπὸ τὴν ἄλλη Ἐκκλησία” –στὸ γεγονὸς τῆς Εὐχαριστίας (Ζηζιούλα, The Theolofical Rtoblem of Reception, σελ. 189-190). Ἐκκλησία, ἂν καὶ μία, ὑπάρχει ΄ὡς ἐκκλησίες΄ (στὸν πληθυντικὸ) καὶ αὐτὲς οἱ Ἐκκλησίες ὑπάρχουν ὡς ΄Μία Ἐκκλησία΄ μέσω καὶ διὰ τῆς συνεχοῦς ἀναγνώρισης μεταξὺ τους ὡς ἀδελφῶν Ἐκκλησιῶν» (Ζηζιούλα, The Theolofical Rtoblem of Reception, σελ. 190, Εἰς Douglas H. Knight, ὅπ. παρ., Εἰσαγωγή, σελ. 32).

« Ἐκκλησία εἶναι πλήρης ὅταν ὅλα τὰ μέρη της βρίσκονται σὲ κοινωνία μεταξύ τους, καὶ γιὰ τὸ λόγο αὐτὸν τὸ κάθε μέρος πρέπει νὰ ἐπιμείνει στὴν σπουδαιότητα τῆς πρακτικῆς τῆς σύγκλισης συνόδων τοῦ συνόλου τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὸ ἴδιο νὰ ὑπακούει στοὺς κανόνες τῆς ἐν λόγῳ πρακτικῆς. συνοδικότητα εἶναι πρακτικὴ τῆς κοινωνίας. Κανένα δόγμα βασικὴ πρακτικὴ δὲν μπορεῖ νὰ ἀποφασιστεῖ χωρὶς τὴ συμφωνία τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας σὲ κάθε ξεχωριστὴ σύνοδο. ἑνότητα αὐτὴ προνοεῖται καὶ ἐκπληρώνεται στὴν Εὐχαριστία, ὅπου κάθε τοπικὴ σύναξη κοινωνεῖ μὲ ὅλες τὶς ἄλλες συνάξεις, πέραν χώρου καὶ χρόνου, ἑνώνοντας ὅλους τοὺς καιροὺς στὸν χρόνο τοῦ Θεοῦ»[1].

Σημάτης Παναγιώτης

[1] Ὅπ. παρ., σελ. 33.

1Это научно-богословский центр имеет строго экуменическую направленность и его богословские разработки следуют принципам обновленчества, метапатристического и электического богословия. Деятельность этого учебного заведения неоднократно критиковалась высшей иерархией Элладской Церкви и многими профессорами Богословских факультетов Афинского и Фессалоникского университетов.

 



Подписка на новости

Последние обновления

События